Sandfjelltraversen (01.04.2022)  6

Sandegga (1,450m) 01.04.2022
Sandfjellet (1,470m) 01.04.2022
Storbua (1,498m) 01.04.2022

Etter noen dager med snøfall og lite vind, lå det til rette for en fantastisk dag til fjells når værmeldinga var svært lovende. Valgte å dra til Måndalen å prøve meg på en tur jeg har hatt lyst til å gjennomføre lenge - Sandfjelltraversen som strekker seg fra Geitmjølktinden og over til Månvasstinden.

Innover Ådalen

Startet ved Venås kl 8.30 og trasket på ski videre innover veien i Måndalen. Ved Venåssetra sikta jeg meg oppover mot sørsiden av Øspevannet og fulgte stigninga under kraftledninga til jeg kom opp i sadelen mellom Øspefonna og Geitmjølktinden. Føret var akkurat som jeg hadde håpet - solid og trygg såle i bunn med ubunden 30-40cm fjonlett snø på toppen.

Kryssing av bratt terreng fra Geitmjølktinden i retning vestryggen på Sandegga. Måtte av med skia og frem med isøksa de siste meterne

På vei opp mot Geitmjølktinden gikk jeg litt inn i flanken sør for ryggen der jeg kunne krysse meg oppover med skia nesten helt til topps. Opp siste meterne på bena før jeg spente på meg skia igjen og skled i nordvest-sida under ryggen for å komme ut til vestryggen. Bratt siste del av flanken (50-55 grader på det bratteste) så der tok jeg skia på sekken og fant fram isøksa. Videre opp til toppeggen mot Sandegga der jeg kunne beholde skia på helt til topps.

Fra toppryggen til Sandegga mot Geitmjølktinden.

Ikke et vindpust denne dagen, og terrenget rundt er helt vilt, så det var en nytelse å rusle bortover ryggen. Holdt skia på, hele ryggen bort til Sandfjellet. Trakk litt ned i vestsida for å unngå alle utfordringene oppå ryggen. Vel oppe på Sandfjellet visste jeg at det som var av vanskeligheter var unnagjort, og resten av turen gikk i mye snillere terreng.

På ryggen rett sør for Sandegga. Holdt litt ned i vestsida der jeg kunne ha skia på hele strekket bort til Sandfjellet
Mot toppen av Sandfjellet. Fantastiske omgivelser!

Fin nedkjøring ned fra Sandfjellet mot Storbua. Opp på Storbua og så over til Månvasstinden før jeg returnerte over Storbua igjen og gikk opp på dagens siste topp - Kvasstinden. Herfra ventet en helt fantastisk nedkjøring ned breen i øst mellom Kvasstinden og Storbua. Bratt i toppen, men med de snø- og skredforholdene som var denne dagen, var det ingenting å bekymre seg for. Valgte videre den bratte nedkjøringsvarianten sør for Litlebua før jeg endte opp nede på Månvatnet. 700 høydemeter med glimrende skikjøring i nydelige snøforhold - en fantastisk slutt på turen.

Nedkjøring ned breen mellom Kvasstinden og Storbua

Så var det bare cruise-etappen igjen ned til bilen. Fulgte et skuterspor til Månvassetra og videre på sørsiden av elva som jeg tilslutt krysset ved broen på Venås.

En perfekt dag der alt klaffet!