Toppraid i Tysvær #2 (01.04.2022)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Bukkaskolten (470m) 01.04.2022
Tjørnåsen (267m) 01.04.2022
Ørna (454m) 01.04.2022

Samletur til de to gjenværende toppene på pf≥100m lista for Tysvær, begge utelatt fra turer til hhv. Ørna for 6 år siden og Gaupåsen i fjor.

Først ut var høyreiste Bukkaskolten via Ørna fra Håland, drygt 2 timer t/r i kjempefint, men kaldt vårvær. På den forrige turen til Ørna og Karinuten hadde jeg trukket meg fra å gå videre pga. det kuperte og einerbefengte terrenget videre østover ryggen. At dette holdt stikk, fikk jeg nå bekreftet til gagns; det er 7-8 dalsøkk av varierende dybde å forsere før man er på hovedtoppen. Likevel gikk dette greit unna på snaut 25 min fra Ørna.

På veg mot Ørna med utsikt mot Strandfjellet
Selveste Ørna, nå med kasse og grensebolt
Toppvarden på Ørna med Lammanuten som bakteppe
Flott utsikt fra Ørna. Vi ser mot Borgøy og Hervikfjorden
Idyllisk tjørn mellom Ørna og Bukkaskolten
Beskjeden varde på Bukkaskolten
Tilbakeblikk mot Ørna og Karinuten
Flott utsikt østover Vindafjorden fra Bukkaskolten. Vi ser bl.a. Måvatnet, Gaupåsen og Grytenuten. Sola skinner i Vassendvik til høyre, som ligger like ved Helgaland og Tjørnåsen dit jeg tenker meg videre

Etter beundring av utsikten videre østover Vindafjorden gikk returen i en mer nordlig rute under Ørna, uten at jeg sparte nevneverdig mye krefter på det. Utenom to ravner ved Bukkaskolten, var det ikke liv å se. Selv om høydeforskjellen fra start til topps på denne turen er kun 300 hm, var det minst 100 hm ekstra til topps og 50 hm ekstra på returen pga. alle dalsøkkene. Dermed ble det om lag 7 km, 450 hm og drygt 2 timer på denne første etappen, som heldigvis var helt snøfri.

Etter transport til Helgaland ved Vassenden stod en kjapp tur til siste topp, den langstrakte Tjørnåsen på Vassvågrinda, for tur. Her følgte jeg traktorveg opp mellom gardshusa og ned i dalen øst for toppryggen. Jeg var spent på hvor mye kriging det ville bli opp mot ryggen, men kom til min lettelse inn på en brukbar veg og etter hvert sti, som ledet helt til topps. Med toppunktet markert på GPS var det bare å følge en blåmerket sti noen 100m sørover til høyeste punkt med fjellbolt. Dessverre hadde sola akkurat gått ned bak Lammanuten, men den gyllet i alle fall de høyere toppene i området, så som Gaupåsen og Stølanuten. Retur samme veg, og fasiten ble ca. 4 km, 200 hm og 1 time på tur.

Tjørnåsen sett fra turstart ved Helgaland
Mot Gaupåsen
Fjellbolt og rotvelte på toppen av Tjørnåsen