Selåsfjellet i Vegårshei (31.03.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Selåsfjellet (336m) 31.03.2022 13:44
Jeg parkerte på en liten rasteplass øst for Selåsvann og gikk innover gårdsveien herfra. Ved en skarp venstresving tok jeg til høyre ut av veien og fant et tråkk som jeg fulgte retning toppen. Kom etter hvert opp på en fortopp som var et par meter lavere enn målet for turen. Selve hovedtoppen lå på andre siden av et dypt og bratt skar. Ned til skaret gikk forholdsvis greit, men jeg så ingen naturlig rute opp på andre siden. Ikke før jeg oppdaget et tau med mange knuter som noen hadde lagt ut for å lette adkomsten opp de bratte svaene. Helt perfekt, og dermed var det bare rusle bort til det høyeste punktet på Selåsfjellet. Jeg gikk også bortom et flott utsiktspunkt i NV på tilbaketuren som tydeligvis var et populært turmål, noe som også forklarte tauet som var lagt ut like bortenfor.
Jeg fulgte et fint tråkk oppover mot toppen
Dette tauet hjalp meg med et par bratte meter opp fra skaret