Hovdefjell i Vegårshei (31.03.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Byttingsknatten (515m) 31.03.2022
Jerpåsen (497m) 31.03.2022
Hovdefjell (525m) 31.03.2022 11:29
Visits of other PBEs Hovdefjell parkering sør (275m) 31.03.2022 10:52
Hovdefjell hadde jeg vært på en gang før, men siden jeg var på jobb like i nærheten hadde jeg lyst til å besøke toppen en gang til. Denne gangen parkerte jeg sør for toppen langs rv415 og fulgte merket sti herfra til topps. Forrige gang fulgte jeg anleggsveien på nordsiden opp til toppen. Ingen tvil om at turfølelsen er mer tilstede ved å velge stien til topps:) Nydelig dag, men litt mye snø igjen enkelte skyggepartier! Utsikten var flottere enn jeg kunne huske, og jeg tok en god pause på toppen. Tilbaketuren gikk oppom et par mindre topper, her gjaldt det å følge godt med på kartet da terrenget var temmelig ulendt med kratt og bratte skrenter overalt! Turen gikk først innom Byttingsknatten, deretter Jerpåsen som synes godt fra Hovdefjell på grunn av den lille antennemasta på toppen. Etter Jerpåsen kom jeg inn på stien igjen, og fulgte denne tilbake til bilen.
Mye snø igjen fra starten av turen like ved parkeringen sør for Hovdefjell
Det siste stykket opp til toppen er bratt og det er lagt ut kjetting for å sikre mot utgliding ved vått føre
Herlig utsikt med horisonten i det fjerne
Jerpåsen sett fra Hovdefjell. Terrenget bort dit skulle vise seg å være ganske kronglete.