Heiberg og Urdfjellheia i Risør (30.03.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Heiberg (239m) 30.03.2022 16:24
Urdfjellheia (183m) 30.03.2022 16:24
Denne dagen hadde jeg fått med meg en arbeidskollega, og vi satte kursen med toppen Heiberg som dagens første mål. Bilen ble parkert ved Østebø. Herfra fulgte vi grusveien helt til topps ved den store masta. Toppen kunne by på en fantastisk utsikt hvor vi kunne kjenne igjen de fleste av Risørs 100pf-topper. Fra veien så vi også videre bort til Urdfjellheia som var turens andre mål. Vi fulgte veien nesten helt ned igjen slik at vi kom inn på den gamle skogsveien som svinger seg rundt på nordsiden av Heiberg. Denne stoppet brått der hvor den stopper på kartet, men vi fant et greit tråkk videre over ryggen og ned til stien/kjerreveien som kom fra Breidungen. Denne var fin å følge til vi var rett øst for Urdfjellheia. Her gikk vi ut av veien og ble det litt småklyving opp til toppunktet, men uten de store utfordringene. Kollegaen min lurte nok litt på hva vi skulle opp der å gjøre, men vi var enige om at toppen var en bortgjemt liten perle blant Risørs mange knauser og topper. Suveren utsikt var det også, spesielt sørvestover mot Heiberg og ikke minst mot horisonten i sørøst! Samme vei tilbake til bilen.
Vi parkerte ved Østebø, og kunne følge denne veien helt til topps på Heiberg.
Det lå litt snø igjen i skyggepartiene på vei opp mot toppen
Flott utsikt fra Heiberg
På toppen av Heiberg kan man lett slå ihjel noen timer for å nyte utsikten!
Her er Urdfjellheia i sikte. Vi har kommet oss over til stien/veien som fører rett forbi toppen.
Litt kronglete terreng opp til toppunktet på Urdfjellheia, men vi støtte ikke på noen store utfordringer.