Jeg fant nødutgangen (25.03.2022)

Written by Snilen (Lars)

Visits of other PBEs Guigui (0m) 25.03.2022

Forrige gangen jeg teltet på playa Guigui chico hadde jeg problemer med å komme hjem. Høyvannet hadde vasket vekk sanden ved fjellnabben som må rundes ved lavvann. Denne gangen skulle jeg sjekke nødutgangen over fjellet, uten at det var nød. Fra den store stranda (Playya Guigui chico) er det ved høyvann umulig å passere over den lille stranda (Playa Guigui grande) uten å svømme. Ved store bølger kan det være en utfordring å passere rundt fjellnabben også ved lavvann. Jeg har hørt om en nødutgang, men ikke tidligere utforsket denne. Denne gangen skulle jeg finne ut !

Fra den lille hula rett nord for "elveløpet" fra Guigui chico er det mulig å forsere stupet over stranden. En smal hylle er farbar om man ikke er preget av høydeskrekk. Vel oppe går en liten sti oppover dalen, denne følges et lite stykke, til man får øye på en gammel vannledning synlig som en lys grå stripe oppe i lia. Jeg fant en grusrygg å følge opp mot vannledningen. Vel oppe mot denne er det bare å følge vannledningen så langt det går. Jeg fant først ett tidligere basseng, med vannledning videre i slyng og sving til et stort basseng rett ovenfor huset til Antonio. Derfra bare å rusle ned til ryddig terreng og stien til Tasartico eller La Aldea. Turen går i rufsete terreng, men er farbar. Det tar tit tid å ta seg frem her, sikkert en times tid. Jeg gikk turen uten bagasje, bare for å utforske. Turen er også mulig med tung ryggsekk, om man skulle være uheldig og ikke komme rundt fjellnabben som krever lavvann og ikke for rufsete sjø.

Jeg har tidligere forsøkt å følge vannledningen videre oppover dalen, men fikk her stopp pga luftig passasje/nedrast vannledning.