Rundtur i Bufjell området (25.03.2022)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Bufjellheia
Utsikt fra Bufjellheia.
Bastaufjell
God sti ned til husa på Bufjell
Rundkolltårnet i det fjerne
Skogsarbeid setter varige spor
Utsyn vestover fra Bjønneknuten

Rundtur ved Bufjell i Sannidal for å krysse av flere topper på Kragerø ≥ 100m pf og Kragerø 50 m pf lista. Tok av fra Fv 38 Drangedalsveien og kjørte Tveitereidsveien i 1,4 km til Gunnars,deretter Bufjellveien i nye 1,4 km til krysset mot Sommefjøssletta. I krysset er det god plass til parkering.
Gikk inn Sommerfjøssletta og holdt til venstre opp traktorvei mot Bufjellheia. Godt oppe i lia fulgte jeg traktorveien til høyre og bratt oppover. Her var det isete og glatt. Når traktorveien flater ut tok jeg peiling på toppen og busket til toppen. Skogstopp med litt utsikt sørover.
Neste mål Bastaufjell. Kunne gått ned traktorveien igjen men den var bratt og veldig isete så jeg valgte å holde meg på toppen. Gikk retning Bastaufjell og ned lia hvor jeg møtte på enden av traktorveien. Fulgte den noen meter. Mye snø . Valgte å komme opp i høyde der det var snøfritt. Tok ut der traktorveien svingte til høyre. Greit og finne tråkk og følge. Bastaufjell også skogstopp uten utsikt. Etter kaffe og niste ble kursen satt mot Siljefjell. Fant god sti som førte fra toppen og ned mot husa på Bufjell. Kom ut på toppen av ett hogstfelt. Her var det utsikt nordover og med kikkert kunne Rundkolltårnet i Drangedal sees. Fortsatte ned til husa og fulgte Bufjellveien til høyre i 250 meter.
Gikk mot Siljefjell i kanten av jordet og tok opp heia mot toppen. Her var det stedvis bratt. Siljefjell er nok en skogstopp uten utsikt.
Tok vestover fra toppen for å finne en mindre bratt vei ned mot bilen. Nedenfor Bjønneknuten var det kjørt med skogsmaskin så for å unngå mye søle gikk jeg opp til toppen fra den gærne siden. Her var det bratt. Liten rast på toppen og så ned lia på sørsiden og til bilen. Totalt 4,6 km og 2,45 timer på tur.