Hellfjellet i Vefsn (24.03.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Hellfjellet (809m) 24.03.2022 11:52
Endelig en ordentlig fjelltur igjen! Jeg hadde heldigvis pakket med meg truger til nordlandsturen, og disse kom godt til nytte disse dagene!
Jeg kjørte til Hellfjellbygda og parkerte langs veien her. Fra Haugen gård fulgte jeg en traktorvei oppover gjennom skogen som førte til ei hytte rett sør for Storhaugen. Jeg tok ut fra veien like før hytta og gikk i flott fjellterreng oppover til toppen. Sola skinte, en stor og staselig varde på toppen og en herlig utsikt i alle retninger. Helt fantastisk! I vest kjente jeg lett igjen De Syv Søstre ved Alstahaug og sørover flere av de mindre toppene jeg hadde besøkt dagene før.
Her oppe kunne jeg nok sittet resten av dagen, men jeg hadde en liten plan på å få til en tur til før jeg tok kvelden. Derfor gikk jeg ned igjen etter en snau times nytelse. Omtrent samme rute ble fulgt på tilbaketuren.
Utsikt fra veien sørover mot den artige Baåsen.
Skylaget er i ferd med å sprekke opp og det nærmer seg påskestemning
Toppen i sikte, mesteparten av stigningen er unnagjort
Det blir kule spor av disse trugene, men jeg skulle gjerne byttet de i noen ski på tur ned:)