Skinnuten og Flåtåfjell på randoneeski. (23.03.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Jønndalen Høyfjellseter (935m)
Endpoint Jønndalen Høyfjellseter (932m)
Ascents Skinnuten (1,382m) 23.03.2022 16:14
Flåtåfjellet (1,257m) 23.03.2022 17:58

Jobbet til kl.11 på hjemmekontor i Drammen, og etter lunsj satt jeg meg inn i min fulladede elektriske bil, og kjørte av gårde nesten så langt jeg kunne uten å måtte hurtiglade på returen.
Parkerte ved Jønndalen Høyfjellseter etter å ha spurt om lov og gikk direkte oppover i bjørkeskogen.

Planen var egentlig å gå rett opp på Skinnuten og så få en forhåpentligvis fin nedkjøring derfra. Oppe på toppen av Skinnuten tok toppsuget meg og jeg fant ut at det ikke var så langt til Flåtåfjellet. Med randoneeski gikk det ganske greit bort til foten av Flåtåfjellet hvis man kan si at det ganske flate fjellet har en fot:-) Unntaket var et par oppoverbakker underveis hvor jeg gikk sideveis opp fordi jeg ikke gadd å legge på feller igjen.

På Flåtåfjellet hadde det begynt å skye over og litt vind, så det var ikke noen stor opplevelse. Og turen tilbake til Jønndalen Høyfjellseter ble en nedtur med skråkjøring i terrenget for å unngå staking på flatmark helt ned i Jønndalen.

Litt spesielt at høydepunket på turen var å gå oppover mot Skinnuten når man går på randoneeski, men hadde jeg begrenset meg til den toppen hadde det blitt en flottere tur.

Planen var å kjøre ned denne renna etter toppturen, litt lite snø kanskje, men grei styresnø. Dessverre fant jeg på noe annet.
Her har jeg kommet over bjørkebeltet og ser innover Jønndalen.
Utsikt utover Jønndalen mot Vasstulan og Fjellbunuten.
Her ser jo Skinnuten til å være ganske nær. Bare litt igjen nå.
Men neida, litt lenger borte ser Skinnuten adskillig større ut. Fortsatt et stykke igjen.
Siste biten opp til Skinnuten.
Utsikt nordøstover med området rundt Vasstulan langt borte.
Toppvarden på Skinnuten og skiene mine.
Flåtåfjellet er et litt kjedeligere fjell, spesielt med så lite snø i terrenget.
Fortoppen til Flåtåfjellet.
Varden på Flåtåfjell.
Utsikt sørøstover, men vet ikke hva jeg ser på bildet.
Jeg parkerte bilen ved Jønndalen Høyfjellseter og gikk opp i skaret som ses midt på bildet.