Skalandåsen i Vefsn (23.03.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Skalandåsen (350m) 23.03.2022 13:02
Visits of other PBEs Romstad p-lomme (55m) 23.03.2022 12:03
Jeg fulgte rv78 nordover fra Mosjøen og tok av opp mot Skaland. I krysset ved Romstad gård fant jeg en liten lomme å parkere på. Traktorveien som fører opp til fjellet går litt tett på gårdsplassen i starten, men jeg så ingen annen naturlig rute å gå. Jeg synes sånt ofte er litt vanskelig, men det går jo som regel greit:) Jeg traff ikke på noen og snart var jeg på vei oppover bakkene. Da traktorveien omsider flatet ut, tok jeg til venstre retning Nøkktjønna. Herfra var det lett å se hvor toppen av Skalandåsen var og kursen ble satt rett dit. Åpent og fin skog der oppe, men ingen stor utsikt. Jeg gikk en runde for å gå bortom trigpunktet også, her var det satt opp skilt. Ellers omtrent samme vei tilbake.
Fra parkeringslomma går traktorveien rett forbi huset i bakgrunnen.
Det stiger jevnt oppover på traktorveien, når det flater ut er det på tide å svinge av.
Nøkktjønna passeres, og bare sjarmøretappen gjenstår
Det høyeste punktet på Skalandåsen i Vefsn
Trigpunktet ligger en del lavere enn toppen, men det er dette punktet som er skiltet