Markaåsen i Vefsn (21.03.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Markaåsen Øst (512m) 21.03.2022 14:46
Markaåsen (555m) 21.03.2022 15:36
Visits of other PBEs Helgeland alpinsenter (280m) 21.03.2022 14:46
Jeg kjørte til Helgeland skisenter og parkerte på den store parkeringsplassen der. For anledningen helt alene, da skisenteret tydeligvis hadde måttet stenge for sensongen.
Dermed var det bare å sette på truger og labbe avgårde oppover bakkene. Det var fint å gå oppover her, men litt rart å være helt alene på en slik plass. Jeg tok turen bortom østtoppen først før jeg besøkte hovedtoppen. Skaret i mellom toppene var ganske bratt, og det var på håret at jeg syntes det var greit med truger, spesielt ned fra østtoppen. Fine topper begge to, med bra utsyn til tross for litt lavt skydekke til tider. Tilbaketuren gikk også i en skibakke, men denne gangen holdt jeg litt mer vest.
Et tilbakeblikk østover fra oppstigningen til Markaåsen Øst.
Markaåsen Øst er en fin og åpen liten kolle med god utsikt i alle retninger