Huggorm på Musala (13.09.2012)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Ascents Musala (2,925m) 13.09.2012

I soloppgang fortsatte vi vår ferd med leiebil videre innover i Bulgaria. Vi snerret ringveien til Sofia så vidt, og GPS'en staket ut en rute sydover. Etter en stund fattet jeg mistanke om at GPS'en var i ferd med å ta oss til feil sted. Det viser seg nemlig at det er flere tettsteder i Bulgaria som heter Borovets/Borovec. Men heldigvis fant vi et greit alternativ østover uten å måtte kjøre tilbake, slik at feil-navigeringen ikke medførte mer enn 2-3 mil ekstra. Kanskje var denne omveien også et smartere alternativ, ettersom vi unngikk ringveien rundt Sofia som så ut til å være veldig trafikkert i morgen rushet.

Vi ankom etterhvert skistedet Borovets og var svært lettet over å se at gondolen var i drift til tross for det svært beskjedne kundegrunnlaget. Det var nemlig ikke mange turister å se i Borovets nå som sommersesongen og skoleferien var over. Vi fant likevel en uterestaurant like ved gondolen hvor vi fikk oss en god frokost. Deretter kjøpte vi billetter (t/r) med gondolen for ca 5 Euro, som tok oss 1000 lettvinte høydemetre oppover. Musala ville nok blitt en meget drøy dagstur hvis gondolen ikke hadde vært i drift.

Fra gondolen's toppstasjon kunne vi se Musala 5-6 km i luftlinje sydover. Ettersom vi nå befant oss på 2300 m.o.h, var det heller ikke så mye motbakker å snakke om for to relativt spreke nordmenn. Vi fulgte stien i flatt lende frem til den første hytta og underveis tråkket Lars nesten på en huggorm. Deretter gikk det i forrykende tempo i motbakkene oppover til hytte nr 2. Etter en kort drikkepause i hyttevegen, med en høytaler som spyttet ut vestlig pop-musikk, bar det direkte oppover ryggen som fører til topps. Vi brukte 1 time og 40 minutter fra gondolen, mens et mer normalt tempo sannsynligvis innebærer rundt 3 timer. Det var overskyet og temmelig utrivelig vind på toppen, så det fristet ikke å bli så lenge.

Returen ble lagt samme vei, og det var ingen trivelig naturopplevelse å se hvordan dette fjellet og terrenget rundt hadde blitt ødelagt av diverse innstalasjoner som følge av skiturisme. Vi tok selvsagt gondolen ned igjen, og begynte deretter å kjøre mot grensen av Makedonia. Vi håpet nemlig å passere Skopje før dagen var omme, slik at vi var i god posisjon til å ta Mt Korab påfølgende dag.