Vesterheia, Storklumpen, Heilhornet og Haraheia (20.03.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Etter Øverdalsbrua (78m)
Ascents Haraheia (460m) 20.03.2022
Hareheia sør (462m) 20.03.2022
Storklumpen (450m) 20.03.2022
Vesterheia (443m) 20.03.2022

Jeg var litt usikker på om det var mulig å gjennomføre en tur i dag, da jeg tråkket på en spiker på fredag. Spikeren gikk inn under foten og kom opp på oversiden. Men jeg kjørte ut til Osen og inn i Åfjord kommune. Like etter Øverdalsbrua parkerte jeg ved innkjørselen til vindmølleveien som går opp til flere hundre vindmøller. Veien starter med en tre kilometer lang motbakke med 14% stigning. Det var hardt skareføre oppover veien. Etter fire kilometer forlot jeg veien og gikk inn Grønnliskardet. Flott terreng over noen myrer og inn til Vesterheia. Varde på toppen med et lokalt og et offisielt navn på et skilt. Det var ikke snø på selve toppområdet. Fortsatte videre mot neste mål som var Storklumpen. Gikk over bekken mellom Elgtjønna og Straumslitjønna, og videre i litt mykere skare opp til toppen av Storklumpen. Den lille varden står litt bortenfor høyeste punkt med flott utsikt mot Grønnlivatnet. Fortsatte ned sørvestryggen og gikk over ei snøbru over bekken på sørenden av Klumpvatnet. Gikk over Lunnskardtjønna og kom inn på vindmølleveien. Her var veien brøytet og bar. Bar skiene her. Gikk opp til HEILHORNET som er navngitt med Hareheia sør på PB. (Bør rettes opp) Det er en litt større varde før man kommer på toppen, som har en litt mindre varde. Fortsatte videre mot Haraheia som har en liten varde ved et grensemerke, ei mobilmast og ei vindmølle. Herfra fulgte jeg samme rute som Tare og Otto gikk i 2020. Det var brøytet vei ned til Tostakkan som har en bygning og mange høyspentmaster. Videre var det flotte unnakjøringer etter veien ned mot mot parkeringa. Det var kjørt scooter her. Total lengde på turen 24 km.
Åfjord 17-18-19/80
Trøndelag 792-793-794/1560
Signaltopper 24/153

Det er ikke tillatt å kjøre inn denne veien .
Se opp for isklumper
Utsikt fra oppstigningen mot Vesterheia mot Rundtjønna
Toppvarden på Vesterheia
Toppen av Storklumpen
Utsiktsvarden på Storklumpen mot Grønnlivatnet
Utsikt fra utsiktsvarden på Storklumpen mot vindmøllene
Storklumpen
Vindmølleveien
Forvarden på Heilhornet
Den lille hovedvarden på Heilhornet
Toppen av Haraheia (Grønn nål)
Vindmøller sett fra brua og Inner Kvernvatnet
Solnedgang mot Osenfjorden på tur heim.