Øspetinden (20.03.2022)

Søre Sessknubben (1,178m) 20.03.2022
Storknubben (1,208m) 20.03.2022
Øspetinden (1,228m) 20.03.2022

Startet fra Venås og gikk på ski innover veien til Venåssetra. Toppene i Måndalen er virkelig noe av det mer majestetiske som finnes. En nydelig opplevelse å bare gå transportetappen innover veien.

Øspetinden kommer etter hvert til synet og det må være en av de mer iøynefallende skiflankene jeg noen gang har sett. Krysset opp østflanken i fint driv. Vindstille og knalltemperatur gjorde det hele til en stor nytelse.

Øspetind er et vakkert skue fra veien inn mot Venåssetra

Vel oppe tok jeg en god pause før jeg spente på meg stegjernene, la igjen sekken, og ruslet bortover ryggen til fots mot de to andre panoramatoppene; Søre Sessknubben og Storknubben.
Gikk radig bort til første topp, men etter dette brattnet ryggen til og ble utfordrende. Mye opp og ned i diverse renner i vestsiden for å finne trygge passasjer videre. Gikk veldig varsomt her.

Fra toppen av Øspetinden mot Sessknubben og Storknubben med Molde i bakgrunnen
Utfordrende terreng mellom de to knubbene

Kom meg tilslutt bort til Storknubben og kunne vende nesa tilbake. Gikk heldigvis raskere tilbake da jeg var mer kjent med terrenget. Spente så på meg skia på Øspetinden og kunne dermed cruise deilige 700 høydemeter ned igjen før jeg skled ut traktorveien og tilbake til bilen.

Gleder meg allerede til å komme tilbake til vakre Måndalen! For et område!