Pershusfjellet fra Ringkollen på langrennski og snøvassing. (20.03.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Ringkollen (585m)
Endpoint Ringkollen (579m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Pershusfjellet (650m) 20.03.2022 16:17
Visits of other PBEs Ringkollen parkering (595m) 20.03.2022 14:07
Jonsetangen parkering (565m) 20.03.2022 14:28

Planen i dag var en rundtur på ski fra Ringkollen uten noen fastspikret plan, og en bestigning av Pershusfjellet hvis forholdene tilsa det; noe de ikke gjorde, men jeg gikk til topps likevel.
Skiene ble smurt med universalklister som fungerte tålelig bra, men det var overraskende mange steder hvor det var tørrsnø, og farlig godt feste. Holdt på å gå på trynet i en nedoverbakke hvor sola ikke hadde fått tak.

Etter å ha kommet frem til Finnstad ble skiløypa veldig bra igjen etter skuterløypa fra Spålen. Rett etter Finnstad fulgte jeg et gammelt skispor oppover mot Pershusfjellet, men litt lenger oppe ble det bratt og lite snø, så jeg satt heller fra meg skiene og ville gå til toppen til fots. En kardinalfeil. Ca 500 meter fra toppen ble det gjennomslagsføre til knærne, høye kneløft og utmattende fremkomst. 300 meter fra toppen vurderte jeg seriøst å snu, men syntes vel jeg var for nær toppunktet. Basket meg videre med en del pauser selv om det stedvis var flatmark.

Toppunktet var ikke noe å skrive hjem om, men det er visstnok fine utsiktspunkter i nærheten som ikke jeg orket å oppsøke under disse forholdene. Heldigvis gikk det litt lettere ned igjen i ferske fotspor. Godt nede igjen ble jeg litt bekymret for returen uten hodelykt, våte støvler og manglende klesskift. Snart ville det mørkne også. Men likevel gikk det greit tilbake til Ringkollen før mørket falt på, og returen hadde stort sett bedre løyper.

Erfaring: Litt mer planlegging og vurdering av lengden på turen og utstyret er lurt. Og kanskje jeg burde hatt truger.

På ski over Øyangen.
På den ene siden forsvinner snøen etterhvert ut i Drammenselva. På den andre siden vil jeg tro vannet går i Lysakerelva.
Skuterløypa opp til Finnstad var heller dårlig, men det gikk likevel greit å komme frem her sammenlignet med det som ventet.
Etter noen hundre meter med snøvassing var jeg på toppen av Pershusfjellet.
Er nok finere her om sommeren.
Nede på Mosjøen kom humøret tilbake. Det er sånn jeg vil ha det på tur.
Tydeligvis to andre gærninger som er sent ute på skitur på en søndag hvis de ikke har hytte da. Parkeringsplassen var nesten full da jeg parkerte her.