Vestover fra Kanada/Trolldalen i Lier (20.03.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Trolldalen parkering (203m)
Endpoint Trolldalen parkering (203m)
Characteristic Cross-country skiing
Visits of other PBEs Trolldalen parkering (200m) 20.03.2022 12:32

Frida hadde lyst på skitur denne søndagen, og vi gjorde det enkelt, ved å kjøre til et sted hun var kjent, nemlig Kanada og parkeringsplassen ved Trolldalen. Noen dager tidligere hadde hun vært der på kveldstur med klassen sin, og ville vise meg hvor de gikk og hvor de slo leir på den turen.

Da vi ankom parkeringen var det mange biler der. Været var veldig bra, med sol og mange plussgrader. Vi hadde begge felleski, som skulle vise seg å fungere utmerket på dagens føre. De oppkjørte sporene fulgte grusvei innover, og stigningene var for det meste slake. Det ble lite glipptak, og vi gikk vel knapt fiskeben på turen.

På et lite høydedrag like før Brokomsmyr kom vi til plassen hvor Frida hadde slått leir tidligere i uka med klassen. Hun viste meg restene etter bålet hun hadde sittet ved den kvelden. Nå tok vi også en liten pause her, med litt drikke og Kvikk Lunsj. Her hvor det var ganske åpent tok sola godt, og det var mildt og fint.

Etter pausen ville vi prøve de fine løypene enda lengre mot vest, og fortsatte til krysset hvor det er bru over elva Nykjua. Siste biten før dette krysset gikk skiløypa stort sett bare i skyggen, så her var det betraktelig kjøligere med nesten tørr snø.

Tilbaketuren ble nå ganske så behagelig, med hovedsakelig slake nedoverbakker. Men det gled godt i de delvis isete sporene, så det skulle ikke mye helning til før vi måtte ploge.

Gode løyper å gå i. Her på vei vestover, i nærheten av Dammyrdammen.
Vi tar en liten avstikker fra den preparerte løypa for å gå bort til leirplassen hvor Frida var noen dager tidligere med klassen sin.
Her var Frida med klassen sin tidligere i uka. Restene etter bålet ses til venstre.
I det skyggefulle partiet hvor løypa og veien går langs med elva Nykjua, som er nedenfor til høyre.
Her snudde vi.
Start date 20.03.2022 12:32
(UTC+01:00)
End date 20.03.2022 14:48

Slake stigninger.

Written by Erling 29.03.2022 20:12

Favorittløypene mine pga nettopp det du skriver: "...stigningene var for det meste slake." Fiskebein og ploging er stort sett ikke nødvendig fra Kanada. Dessuten er det Finnemarkas mest snøsikre eller rettere sagt løypesikre sted. Kanada mangler kun ei koselig hytte med salg av vaffel og kakao.

Sv: Slake stigninger.

Written by Nils 29.03.2022 22:13

Forstår godt at det er snøsikkert og løypesikkert der. Det ligger nordvendt til. Og ja, kunne veldig gjerne vært en hytte et sted inni der med litt utsalg.