Nordlandsfjellet (20.03.2022)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Halsen P plass (176m)
Endpoint Halsen P plass (163m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Nordlandsfjellet (736m) 20.03.2022 11:27
Vassengfjellet (705m) 20.03.2022 12:51
Visits of other PBEs Klyvepassasjer Nordlandsfjellet (640m) 20.03.2022 09:59
Krevende klyepunkt Nordlandsfjellet (650m) 20.03.2022 09:59
Hamarøyskaftet bomveg (160m) 20.03.2022 09:59
Hamarøyskaftet teltplass (195m) 20.03.2022 10:20
Hamarøyskaftet parkering (210m) 20.03.2022 13:54

Rolig morgen etter en fuktig kveld på Vamp-konsert dagen før.
Startet fra Halsen ca 10.00 med sol og noe varme, da gårsdagen var med 101 mm regn og orkan i kastene.
Fulgte samme rute som gårsdagen, altså traktorveien innover dalen, før man så tar opp mot en renneformasjon. Fin å følge, radig terreng.

Litt kjipt under tregrensa, men det er faktisk ikke så veldig galt å gå her.
Over tregrensa domineres underlaget av gress og sandrenner. Mye sau på beite her om sommeren. Flere rygger som skjærer opp gresslandskapet.
Mye porøst fjell over hele fjellet. Kanskje dette er grunnet til at hele denne ryggen domineres av pinakkel formasjoner ?

På toppryggen på ca 600m var det en stor snøskavel mot nord. Ellers var det greit. I øst og sørøst sidene var det fortsatt solid frost i bakken. Dermed litt ekkelt.
Fra 600 m skardet dukker en hammer opp som lett forseres på venstre side/sørlige side. Herfra rundt en bolleformasjon og ryggen slavisk. Veldig lett terreng.
Utsikten er magisk med det blå havet og Hamarøytindene på andre siden. Virkelig flott!

Toppen har to punkter. Det sørligste er høyest, da det skiller ca 1,5 meter.

Fra toppen fulgte jeg nesten samme vei. Tok derimot en annen vei for å forsere hammeren. Elendig valg, tok mye tid!
Tilbake i sadelen ville jeg forsøke å følge ryggen mot Vassengfjellet. Ryggen er lettgått. Vinden gjorde det litt mer utfordrende da man nesten ble blåst av ryggen! Uansett, denne ryggen er lettgått. Noen luftige punkter, men man kan trekke ned i sørsiden om man heller ønsker det. På ca 660 møter man på en vanskelig hammer (se bilde). Denne kan omgås på nordsiden, men det er luftig og få tak. I dag var dette partiet isete så jeg gikk heller tilbake og omgikk to pinakler i sørsiden. Gikk opp rett før den siste og mot Vassengfjellet. Flott på toppen.
Fortsatt mye is i nord og øst sidene så droppet å gå videre mot øst.
Fulgte en renne lengre ned og rett ned mot veien. Fint med isøks, men fantastisk slush ellers.

Nordlandsfjellet var et flott fjell
Skal lage en solid fadderartikkel!

Hamarøying

Written by SturlaS 20.03.2022 18:57

Har du flytta nordover?

Sv: Hamarøying

Written by Henriksen 20.03.2022 21:15

Ja ble tilbudt et jobboppdrag her oppe. Så sitter med det, nesten nabo med Hamarøyskaftet. Mulig jeg forlenger oppholdet til jul etter sommeren. Får se!

Send ei melding om du tar turen oppover.