Ellendalstinden + Imagaisi + Extras (06.03.2022)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Ascents Ellendaltinden (1,345m) 06.03.2022
Imagáisi (1,505m) 06.03.2022

Flott Lyngen tur med "The Lyngen alpinist"-Kristoffer, Mauri, Bjørn og Constantin. Kristoffer hadde prøvd å nå hovedtoppen av Ellendalstinden for fire eller fem ganger før, men måtte snu av en eller annen grunn. Vi bestemte å prøve en gang til å gå opp Kristoffers nemesis. Kanskje var dette årets beste dag så langt, med skyfri himmel, vindstille og god snø.

Mauri glemte å ta med skredutstyr, så planen for ham var å følge oss til skitoppen av Ellendalstinden og holde seg unna skredterreng. Derfor skulle han ikke bli med til Imagaisi og resten av turen. Vi gikk opp den vanlige enkle rute opp skitoppen av Ellendalstinden. Fra skitoppen ha man ca. 200 langt ryggen til hovedtoppen som er 4 høydemeter høyere. Dette er litt teknisk og vi brukte klatreutstyr for å komme oss til toppen på en sikkert måtte. Det var en bra måtte å bruke et par klatreisøkser jeg hadde kjøpt noen dager tidligere (etter turen bestemte jeg at selv om isøksene er bedre en vanlige isøkser er de altfor tunge for slike lange turer som dette og jeg skal bruker de for kortere og mer tekniske turer). Det var fint å beveger seg sakte langs ryggen med slikt været. På toppen var det helt stille, med utsikten mot bl. a. Lakselvtindene og Langdalstindane.

Tilbake i skitoppen var det nå flere grupper skikjører som koset seg i sola. Vi møtet Mauri tilbake som hadde gikk opp og ned fra skitoppen flere ganger i nydelig snø. Han hadde møtt en fyr som måtte snu av en eller annen grunn og som hadde lånte skredutstyr til Mauri. Dette var kjempeflaks! Nå kunne han bli med resten av turen, som skulle være kjempefint: Vi fortsette opp Imagaisi, ned renne til norddelen av Ellendalen og opp et sted mellom Sfinxen og Østre Lakselvtinden. Her splittet vi i to grupper: Kristoffer og Bjørn skulle opp Østre Lakselvtinden mens Mauri, Constantin og meg skulle gå opp vest renna av Ellendalstinden. Vi møtet tilbake i bilen etter en lang og vakker dag i Lyngen.

Constantin tilbake i Skitoppen
Bjørn på vei opp et eller annet sted i Lyngen
Solnedgang
På vei opp Ellendalen. Ellendalstinden, Sfinxen og Nallangaisi i bakgrunnen.
På vei opp Ellendalen. Skulvagaissat i bakgrunnen.
Sola skinner sterk
Lakselvtindan fra Ellendalstinden
På ryggen mot hovedtoppen
Kristoffer er fornøyd med å endelig ha besteget sin nemesis
"Look Juan, everything the light touches, is our kingdom"
Bjørn på toppen av en veldig flatt topp.
Renne ned Imagaisi
På vei opp et eller annet sted i Lyngen