Lindtjørnknuten - høyeste fjelltopp i Lund kommune (14.07.2018)

Written by olgamariet (Olga Marie Torsvik) GSM

Ascents Lindtjørnsknuten (734m) 14.07.2018
Lindtjørnsknuten Vest (730m) 14.07.2018

Lund kommune ligger jo ikke så langt fra Sandnes, så her var det bare å sette seg i bilen etter jobb en fredag og kjøre sørover.
I Sandnes var det nokså kaldt og overskyet, så overraskelsen og gleden var stor når jeg møtte værskillet og kunne gå tur i nyyydelig sol og god varme. Det gikk veldig fint å finne parkeringsplass med godt utgangspunkt for turen, men igjen ble jeg overrasket over hvor kommunetoppen lå - eller kommunegrensa rettere sagt. Vi var jo nesten på Tonstad. Lund, da tenker jeg Moi. Not any more.

Denne sommeren har vært svært tørr, noe terrenget bar preg av. Turen var på dette tidspunktet ikke merket, men jeg hadde lest turbeskrivelse og hadde med kart. "Elva" jeg skulle følge til å begynne med var knusktørr, og det var således lett å gå i selve elveleiet oppover.
Godt ute i heia var det enorme mengder molter, og jeg oppdaget at Jack russel terrier Molly elsker disse bærene. Så vi plukket og spiste litt begge to. Selve toppen var det nokså lett å se, den er jo tross alt høyeste i området.

På vei ned igjen fortsatte vi bærmumsinga, lå litt i marka og tygde på strå, og hadde det aldeles chill. Så chill at jeg vaste vekk stedsansen. Uhm..
Veien tilbake ble derfor litt alternativ, men jeg slo meg til ro med at temperaturen var digg og vi kunne glatt sove godt en natt ute her.
Plutselig var vi allikevel tilbake ved elveleiet og bilen. Så vi greide ikke å gå oss så veldig vill.