Overnatting på Knausehøgdi (16.10.2012)  4

Written by alexw (Alex) GSM

Ascents Knausehøgdi (1,123m) 16.10.2012

Vintersesongens første skikkelige snøfall hadde meldt sin ankomst i Valdresfjellene i begynnelsen av denne uken, og Alex, Ida og Live ble fristet til å dra ut på tur og ta sesongens første vinterovernatting ute i fjellet.

Tirsdag ettermiddag 16. oktober 2012 bestemte vi oss for å overnatte i telt på toppen av Nørre Knausehøgdi, 1123 m.o.h., rett ovenfor skianlegget på Beitostølen. Vi ankom toppen ca. kl. 18.30, da det begynte å bli mørkt. Utover kvelden begynte det å snø og vi gikk tidlig og la oss inn i de varme soveposene inne i teltet. Nattetemperaturen lå på ca. -1 grad og det snødde hele natten. Da vi våknet ved 9.30-tiden neste dag lå det masse nysnø utenfor teltet. Hele 8 cm snø hadde falt i løpet av natten og snødybden viste 9 cm. Det var en flott opplevelse å overnatte på toppen av et fjell i skikkelig vinterstemning, selv om det bare fortsatt er oktober måned. Takk for turen!

Vårt nedsnødde telt på toppen av Knausehøgdi (1123 m.o.h.) om morgenen onsdag 17. oktober 2012.