Nordfjord Vest (11.07.2011)

Veten på Vågsøy (613m) 11.07.2011
Visits of other PBEs Måløy (0m) 11.07.2011

Varden på Selja
11.07-2011 Kom til Selje like før båtavgang til Bø. Ved kjøp av bilett på turistinformasjonen i Selje iført sommerlig skjorts ble vi spurt om vi hadde klær til å gå over øya. Tydelig ikke samsvar mellom antrekk og vær som var kuling og regn. Men vi fikk skodd oss om og stillte i behørig "vestlandsbunad" til båtavgang.
Vi var de eneste med over i dag og fikk faktisk en fin tur med oppholdsvær over fjellet til klosteret. Det tok 1 time i behagelig tempo. Skylaget lå på ca 400 m. Etter ankomst klosteret fikk vi høre hele historien og fikk omvisning der før båten gikk tilbake. Vi ble fortalt at det skulle bringe lykke og helse å knele og drikke av St Sunnivakilden med høyre hånd. Det fikk holde å drikke for det var for vått i bakken til å knele. Så nå håpet vi at form til fremtidige topper og også vær skulle være på vår side.

Kvamfjellet.
12.07-2011 Våknet til samme dritværet som dagen før, men det lysnet relativt raskt. St Sunniva begynte tydeligvis å virke. Flott tur til toppen men sur vind så det ble ikke så lange oppholdet på toppen. Neste mål var Barmen.

Skjolden.
12.07-2011 Stillte oss i ferjekø som første bil. Da neste bil kom stillte den seg opp baklengs. For en tulling mumlet vi. Men man tuller ikke med de lokale. Her skulle alle rygge ombord. Det ble plass til oss også som nå rygget ombord etter hele ferjekøen som tellte hele tre andre biler. Kjørte til toppen av skaret som Otto og fant grei sti opp. kjempeutsikt under hele oppstigningen og vi så rett ned på ferjedekket der ferja lå under oss. Myklebust vest på øya så vellstelt og utrolig flott ut. Vid utsikt til Selja, Silda, Vågsøy og mye annet. Ferjebilletøren fortalte oss mye om øya bl.annet en utrolig hjortestamme med felling av 35 dyr hvert år!!! Til slutt måtte han innrømme at han var svensk (helt uten aksent!) og hadde forelsket seg i stedet for lenge siden. Skulle hatt litt mere tid for å nyte mere her, men da ville det bli lenge å vente til neste retur med ferja. En drøy time t/r fra bilen.

Venøya høyeste pkt.
12.07-2011 Var innom her etter Barmen. Parkerte ved Langeneset ved en campingvogn med murt spikertelt!
Kjapp tur opp og ned mens Marianne slåss med farkgeriliaen i sør amerika (bok) i ly for vinden ved bilen.

Veten.
13.07-2011. Etter en flott tur ut på kråkenes fyr kvelden før, ble det morgentur til Veten fra vannbasenget. Sol og fint vær, men en ganske kald vind. Var så nummen i fingrene at skriften i boken på toppen var litt mere skrukkete en normalt. Marianne var innom i Måløy for å kjøpe seg et par hansker før neste topptur. På et fiskested har man hva markedet etterspør nemlig neoprenhansker for fiske ikke skihansker for landkrabber.

Synnevahornet.
13.07-2011. Så var det altså Synnevahornet som skulle til pers etter at klosteret på Selja med Sunnivakilden var besøkt tidligere på turen. Hadde flott vær nå med strålende utsikt til Hornelen på turen. En lengre pause på toppen for å nyte Nordfjordpanoramaet og valgets kval om vi skulle oppom Hornelen dagen etter eller om vi skulle dra innover Nordfjord. Valget falt på det siste da vi hadde lyst til å ta flere øytopper sydover medbragt kajak ved en senere anledning.

Blæja.
14.07-2011. Hadde kjørt opp fra Åmelfoten kvelden før og funnet teltplass ved Sarpavatnet. Værmeldingen var god og vi antok vi ville svette ut av teltet når sola kom på duken. Det varte og rakk med sola og da vi synest det varte i lengste laget og kikket ut så vi rett i en grauttjukk skoddevegg. Dette måtte være godværståke så vi la i vei fra Dansen etter en litt kald frokost i tåka. Ville prøve å gå langs eggen Kjerringane innover mot toppen. Gikk opp en gresbakke på nordøstsiden av starten på eggen. Nesten oppe på eggen i ca 700 moh brøt vi gjennom skodda til et panoramasyn av tinder som stakk opp som nunatakker fra ett hvitt tåkehav. Her var det bare total omkledning til kun skjorts og solkrem. Eggen videre så spennende ut på nordøstsida med bratte sva, men er helt grei mot sydvest med steinur og lyng lengre nede, så her er noe for enhver smak. Satt nesten to timer på toppen og spiste og plukket ut tind etter tind. Eggen mot little Blæja så interesant ut, for en senere anledning. Pratet med et par lokale karer fra Norddalen som hadde gått opp fra Ripsdalen og langs sydsiden av Blæjevannet og over skaret øst for Blæja. Det hadde vært såpass sleip mose på sva enkelte steder at de ville prøve en annen vei tilbake. Vi skled ned på snøfeltene til dalen som vi fulgte tilbake til Dansen.

Kyrkjefjellet
15.07-2011. Gikk fra Grøndalsstølen på fin sti igjen i morgentåke. Brøt gjennom tåka like før Fantekrålvatnet på 802 m. På østsiden av vatnet så retning toppen men drog tidlig ut på eggen som peker mot øst, og gikk denne opp. Morsom lett egg på fint fjell. Da unngikk vi de lange snøfeltene midt i stigningen mot toppen. Flott utsikt herfra men litt skydotter både utover og innover hindret oss i å få sett toppene lengre unna. Så tidvis en annen turgjeng som gikk opp eggen mot Sunndalsnipa. Lengre pause på toppen. Returen gikk meget kvikt ned til Fantekrålvatnet da vi kunne skli på snøfeltene store deler av veien.

Glitreegga.
16.07-2011. Overnattet i telt ved parkeringsplassen på Randastøylen. Utpå kvelden fikk vi besøk av en skokk av de lokale kyrne på beite som var meget nyskjerringe på vårt grønne telt som de nok trodde var en stor høyball. De slikket og slafset på teltet, rev opp barduner etc så vi prøvde å jage dem bort til mere matnyttige beiter, men kun med kort virkning før de var tilbake. Her var gode råd dyre. Vi kunne ikke ha dem tråkkende ned teltet om natta. Greit da å ha med seg et klatre/bretau som vi satte opp rundt teltet med noen staur og ekstra barduner som støtte. Dette holdt buskapen unna og vi kunne sove trygt med en del snøfting utenfor om natta. Turen opp til toppen dagen etter gikk flott i strålende vær etter Inger Lises turbeskrivelse. Et utrolig rundskue her oppe i alle retninger. Traff to lokale trimmjenter på toppen som spurte om det var vi som lå i telt ved parkeringsplassen. De hadde syntes synd på oss dagen før med kyrne, og lurte på om de skulle tilby oss å få ligge innenfor inngjerdingen til stølen deres. Ellers skulle de på årets lokale fest i bygda den kvelden og vi var hjertelig velkomne om vi hadde lyst. Snakk om gjestfrihet og vi som lurte på om vi kanskje ikke var så populære som slo oss ned slik i telt ved de lokales parkeringsplass for stølen. Badet i elva i en flott kulp på vei ned. Hit kommer vi gjerne tilbake.