Trøndelag til lands og til vanns... (21.04.2011)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Trollhøtta Østtoppen (1,522m) 21.04.2011
Visits of other PBEs Jøldalshytta (740m) 21.04.2011

Trollhetta.
Var her for 30 år siden og har registrert denne kommunetoppen som tatt selv om vi da bare var på østtoppen. Jeg måtte mao tilbake og ta den skikkelige toppen.
Etter tur til Finse ville resten av familien til søta bror for shopping. Det ble ikke plass til meg da svigermor skulle bli med og jeg gråt store krokodilletårer over det og sa jeg godt kunne vanne blomstene hjemme...
Ikke før var de dratt avgårde før jeg hev ski og kajakk på taket og drog nordover. Kunne ikke sitte hjemme med en slik værmelding. Hadde akkurat lest Sea sin rapport fra området og tok med stegjern som det siste jeg gjorde.
Kjørte til Nerskogen og parkerte der for å ta skiene fatt. En flomstor elv (Minnilla) holdt på å sette en stopper for hele fremstøtet intill jeg fikk opplyst at det var en stolheis over elven litt lengre oppe. Jippi!
Overnatting på Jøldalshytta hvor jeg traff kjente fra fjellsportmiljøet i Trondheim.
Avmars mot Trollhetta via Langvatnet. I første stigning oppdager jeg at skien har en forunderlig form - brukket - midt mellom skohelen og bakenden av skia. Hvilket sted, og på omtrent nye ski. (Jeg turde ikke bruke de 18 år gamle skiene lengre pga en sprekk i stålkanten og av frykt for at de da snart ville få utmattningsbrudd etter så mye bruk.) Heldigvis fremdeles litt bæring igjen i skien så jeg fortsatte.
Rundet rundt nordtoppen mot vest og opp på platået på 1200m. Herfra var det relativt bratt. Jeg valgte meg ut en snørenne som gikk helt opp i nordenden av skaret mellom toppene. Skulle jeg skli ut ville jeg skli uten å treffe stein. Ski på sekken og på med stegjern opp denne. Resten mot toppen var grei tur på en så flott dag. Retur gikk via nordre Trollhetta og utfor skavlen (som var mindre nå en for 30 år siden) og over til østtoppen. Litt kinkig over skavlkanten med nysnø og litt langt inn til fast snø å stole på. Gikk ned helt ut mot stupet mot Litlhelvetet her er det nesten ikke skavl igjen og ikke overheng. Lengre rast på Østtoppen det det var samlet mye påsketurister denne Langfredag. God underholdning å høre samtalene om han gærningen som hadde vært på hovedtoppen ref sporene og omtrent kjørt ut i Litlhelvete. Tilbake til Jøldalshytta var ren parademars med supre telemarkforhold nedover liene.

Svarthøtta.
23.04.2011 Etter nok en overnatting på Jøldalshytta var det Svarthøttas tur. Gikk inn Svartådalen til Myrsætra og derfra rett opp mot nordeggen på Svarthøtta og fulgte denne til topps. 3 timer opp fra Jøldalshytta i fremdeles flott påskevær. Var anbefalt å prøve nedtur via ryggen som går østover ca 500 meter syd for toppen. Dette var en flott rygg, litt smal på toppen så litt skrensing her før jeg kunne begynne å kjøre telemark i ren fryd ned mot Kjølen. Derfra dreide jeg nordover for å finne mest kontinuerlig snø tilbake til bilen på Nerskogen. Den brukkede skien holdt stand. Ser nå på wwv at Sea var her senere samme dag.

Omnsfjellet.
23.04.2011 Etter å ha gått i delvis råtten snø mot Nerskogen i Trollheimen fant jeg ut at fastere grunn under føttene var foretrukket og satte kursen mot øyene på kysten. Ved Våvatenet på bare 300 moh var det derimot overaskende bra snøforhold og tanken slo meg at her var det ikke langt til toppen av Omnsfjellet. Som sagt så gjort. Telt ble slått opp på en barrabbe ved parkering i Langlidalen, (pluggene gikk akkurat 3 cm ned i mosen før det var bånntæla) og kveldstur tatt til toppen. Passerte Steinbrothytta og gikk sporene rett mot toppen. Rakk akkurat opp før solen gikk bak en høyde som var mistenkelig høyere en den jeg stod på. Her var det ugler i mosen og toppen som solen gikk ned bak virket uendelig langt borte i motlyset. Skal jeg orke helt dit!
Etter å ha kommet over nedturen fikk jeg summet meg og gått fra toppen på 830m til den virkelige på 847m. Det viste seg at det tok bare drøye 10 minutter, og her fikk jeg faktisk en ny solnedgang over Gråurda. Tilbake til teltet ca kl 22 for litt mat og en strekk zzzzz. Tid totalt drøye 2 timer.

Gråurda.
24.04.2011 Etter en sen påskeaften på Omnsfjellet, og en nattetemperatur en knapt kan oppdrive mittsommers i området (fikk senere høre at Åfjord målestasjon på andre siden avfjorden hadde rekord i April og i landet med 22 C denne dagen) var stemningen på topp og kursen satt mot Gråurda. Snøforholdene så bra ut sett fra Omnsfjellet dagen før. Parkerte ved brua ved Vutudalsætra. Fremdeles bra hold i skia som var brukket midt på bakpartiet, men en brukket ski har definitivt et svakt punkt. På slike vårlige turer kan man dog godt bruke opp utsyret. Labbet av gårde mer på gress og lyng enn snø i begynnelsen. En del myr var det der det var greit å ha plank under føttene for ikke å synke så dypt. En ide slo meg at dette måtte være tingen på myrutsatte stier. Ta med egen plank (les: ski) så sparer turistforeningen tilrettelegging av plank. Med litt erfaring fant jeg dog ut at det var relativt sugende å dra disse videre steg for steg. Heller ikke lett å hoppe fra tue til tue så våt ble man uansett. Forslag herved forkastet som upraktisk. Etter en del labbing hørte jeg "en kvist" som brakk bak meg, men ved nærmere ettersyn var det nå skia som virelig hadde sagt takk for seg. Bakenden var nå helt i vinkel. Ettersom jeg er faan av Åsnes, får jeg i steden for å kritisere dem for å lage dårlige ski som knekker nesten nye, heller si at de lager fantastisk gode ski som selv etter brekk kan holde til å bestige fire kommunetopper. Opp kom jeg på atter en flott dag i området og ned kom jeg faktisk også selv om telemarksvingene nå bare virket en vei. (Funket dårlig å kjøre med brukket ski på ytterfoten.) Morsomt å ta fart og kjøre fra snøfelt og 10-15 meter ut på gress, vann og lyng så søla skvatt. Skiene var jo nå uansett brukt opp. Pakket på bilen etter ca 2,5 timer t/r.

Mørkdalstuva.
24.04.2011 Etter en tur på Gråurda tidligere på dagen, drog jeg til Hitra og Svankil og pakerte på hestegården etter avtale med eier. Han foreslo flere ruter til toppen men jeg insisterte på ruten rett på ref JoSo, hvorpå han fortalte at det skulle være en dårlig synlig sti bak huset hans i den retning. Fant delvis sti delvis ATV spor innover. Altfor varmt for skibukser og etter vurdering fant jeg ut at ett stk Bjørn Borg unnik fikk være anstending nok. Lite folk (dvs ingen) i distriktet uansett. Drøy tur innover og en del opp og ned. Pga varmedisen var utsikten begrenset og jeg så knapt nok vindmøllene på Smøla. Dog pekte fjellene i Aure seg ut som interesante mål for en senere tur (Stabben f. eks) Totalt nesten 4 timer t/r.

Besselvassheia.
25.04.2011 Fin morgentur på godt merket sti til toppen. Overnattet i telt ved parkeringen/bommen på skogsbilveien inn. Vurderte å haike med noen ATVer som kjørte rundt bommen kvelden før, men kan styre meg for slik morokjøring med ATV.

Hagelbjøra.
25.04.2011 På vei hjemover fra Frøya var det en kort avstikker innom her. 20 min t/r fra veien.

Storøya høyeste pkt
25.04.2011 Etter å ha dratt på kajakken i flere dager ble det endelig bruk for den. Hadde egentlig planlagt flere kajakkturer til øyer, men dagene på ski gikk for fort og påsken tok for tidlig slutt i år som før...
Parkerte på Sagøra og lempet kajakken i vannet på nordsiden her. Padlet til liten vik på nordøstsiden av Storøya der det var fint å gå i land og legge kajakken fra seg. Grei tur til topps og flott utsikt vestover fjorden. En havørn seilte rundt rett vest for toppen. Alltid imponerende syn!
Skled sakte langs land tilbake. Her var det mengder av flotte blåskjell. Mmmm. 1,5 t t/r. Kjapt bad i fjorden nå etter tre topper i dag og derved gjenstod bare en lengre kjøretur tilbake til Oslo på påskens siste kveld.