Nordøst-ryggen på Store Trolltind (07.08.2020)

Written by Eirik93 (Eirik Sekkesæter) GSM

Ascents Norafjellet (959m) 07.08.2020
Nordre Trolltinden (1,482m) 07.08.2020
Store Trolltinden (1,788m) 07.08.2020

På eventyr med Sigmund. Tidlig start nede i frodige omgivelser i Istradalen. Bratt og effektiv sti opp til Norafjellet, så vandring i retning Nordre Trolltind. Spektakulære omgivelser fra toppen av Nordre Trolltind der nordøstryggen og Trollveggen tar seg særdeles majestetisk ut.

På med sele og rack og videre sikte oss inn på rapellen. Innsteget til rapellen er av det seriøse og eksponerte slaget, så her gjelder det å trå varsomt. Tok ingen sjanser og valgte derfor å sikre et par eksponerte meter. Luftig rapell ned til laveste punkt på ryggen.

Vi gikk et godt stykke oppover ryggen før vi tok fram tauet. Gikk løpende stort sett hele ryggen opp og brukte ca 2 timer før vi var på toppen. En del mosegrodd og løs stein, men ellers fin klyving. Strålende sol og vindstille på Store Trolltind denne dagen. Mye folk og god stemning. En uforglemmelig tur som anbefales på det sterkeste!