Rundt Kristiansund (11.09.2010)

Smisetnebba (1,176m) 11.09.2010
Snøtinden (1,027m) 11.09.2010

Smisetnebba.
Kjørte fra Oslo og overnattet på gamlehytta i Innerdalen lørdag kveld. Flott med gjensyn av Innerdalen etter ca 20 års fravær. Tror dette må gjentas med avkommet og medbragt litt sikringsutstyr for å gå noen av klassikerene på tårnet. Traff en haug med gærninger som kalte seg wwv som besteg kommunetopper der og de hadde vært på Innerdalstårnet samme dag som i tillegg ikke er noen kommunetopp...?! Ja ja hver sin smak, så gjør de ihvertfall ikke noe galt så lenge de er opptatt med det.

Drog avgårde til Smisett rett etter frukost og fikk en flott tur på Smisettnebba i strålende vær. Det kom folk opp fra flere steder denne dagen. Flott utsikt østover og inn Innerdalen herfra.

Freikollen.
Kom fra Smisettnibba via KRIFAST og gikk opp vanlig vei fra øst. Tydeligvis en trimtopp dette da det var mye folk her som kom fra alle kanter.

Kvernberget.
Så nær Kristiansund var det naturlig å stikke en tur innom Kvernberget også. Ca 15 min opp. Så var det å finne teltplass. Etter 3 topper føltest det greit å få seg en dusj og til slutt komme seg i posen. Temperaturen var dog såpass at noen sovepose var det nesten ikke bruk for. Kjempeflott her ute i havgapet når det er slikt havblikk.

Mekknøken.
Etter teltovernatting i havgapet bar det fra sør på godt meket sti til topps på Mekknøken. Totalt havblikk ved atlanterhavsveien. Hadde jeg hatt med kajakken hadde nok den videre tur blitt lagt i havgapet for slikt vær er ikke hverdagskost her i området. Men det får bli senere, ikke så verst vær for topper heller da får en si. Traff to damer (en nesten ved start på vei nedover etter trimtur, og en på toppen som kom opp vestfra) på turen som visste å benytte det flotte været så tidlig på morgenen selv på en mandag.

Kvannfjellet.
Kjørte opp til Syltesætra som mange andre. Der var det sauesanking så ikke mulig å gjøre lengre med bil. Klatret over gjerdene for sauesankingen og fortsatte videre seterveien nordøstover da jeg så av kartet at det skulle være sti til høyre litt lengre fremme. Her var det dog ingen sti, men kun kratt av tettvokst granskog. Gikk litt videre til en lysning og hytte på oversiden av veien hvor jeg tok oppover. Det var imidlertid en tabbe. En granskog uten like møtte meg litt lengre oppe og det ble kryping, krafsing og lav åling i lengre tid før det lysnet og gikk over til bjørkeskog lengre oppe i lia. Det føltes som å ha vært fakir på spikerseng for det var risper og stikk av granbar over hele meg. PS inni dette krattet ligger det nå ett eller annet sted en kartmappe med kart over Kvannfjellet. Antar det vil ligge godt der til hogstsesongen starter om noen år og kanskje noen finner det...På vei ned fulgte jeg stien og kom fint ned ca 100 meter lengre bort på veien jeg hadde forlatt. Her var det godt merket med skilt og god sti oppover. Akk ja.

Snøtinden.
Etter tur på Møknakken og Kvannfjellet tidligere på dagen begynte beina å mørne litt, men fant ut at Snøtinden måtte være en fin grand finale på denne supre skjortsdagen i fjellene her. Utfordret en god kompis med bosted i Molde på en kveldstur opp, men fikk svar dagen etter på SMSen at det hadde vært mye å gjøre på jobben... Turen opp fra bomveien innenfor Åndal gikk greit på godt merket sti, fulgte beskrivelse til Anneli, og det var fremdeles god varme i kveldssola i sydvestskråningene. Lave fine skygger begynte å strekke seg innover i fjellene nå. Nok en flott utsiktstopp. Fant ut etter en telefonsamtale at jeg hadde tjukkeste slekta boende rett ved veien i Åndal. Var innom på overaskelsesbesøk, men der var det kun barnevakt tilstede.

Høgbøra.
Etter flere dager med megavær på kysttopper i Møre og Romsdal var dette en flott grand finale på siste dag på vei hjem. Fremdeles skjortsvær helt til topps. Snøen som var falt for en drøy uke siden (og som andre ref boka på toppen hadde strevet med å vasse i) var så godt som tint bort igjen. Gikk fra veien mot Mardøla ref flere andre beskrivelser som JoSo og Anneli. På vei ned traff jeg en annen kar som var på vei mot toppen og som nevnte noe om Pyttegga dagen etter. I ettertid kan det se ut som det kan ha vært OleT jeg traff.

Så etter noen knalldager i Møre og Rommsdal er det tilbake til storbylivet igjen :-( men intet er så galt at det ikke er godt for noe. Det finnes toppsamlere i London også, så skulle det være noen som er i beit for aktiviteter på en weekendtur i metropolen kan en sykkel være gull verdt som transportmiddel. Gode sykkelkart fås gratis!! på turistinforasjonene/tube og noen bokhandlere. Så kan de som er interesert i shopping heller få fred til å gjøre det mens andre får nyte hobbyen sin ref London Boroughs topper fra websiden under.