Gullfjellet + (02.08.2010)

Ascents Gullfjelltoppen (987m) 02.08.2010
Hjortåsen N (208m) 02.08.2010

Gullfjelltoppen.
Det var meldt sol fra skyfri himmel i dag så da tenkter vi det måtte være fint med en (nesten) 1000 meters topp. Parkerte som de fleste andre i Bjørndalen og gikk retning Redningshytten. Like etter Svartavatnet tok vi av til venstre på umerket sti, passerte like syd for Småhaugane og gikk opp eggen sydvest for Ronamanen over denne og til topps. Fin løype opp dette og Flott utsikt. Retur vanlig vei via Redningshytten. Det var skyet hele dagen her i fjellet, men vi så det var klarvær ute ved kysten. Før vi kom til Redningshytten la skyene seg nedover toppen så vi hadde flaks som fikk sikt fra toppen. Egentlig en skam at jeg ikke har vært her før når jeg har bodd i Bergen, men da var fokuset mere på dykking på -20 meter i Øygarden. Marianne var med.

Hjortåsen.
Kom fra Gullfjellet og fant ut at Strøno ville være en fin tur på tampen før ferja sydover fra Halhjem. Kjørte til Sørstrønen og parkerte (obs her er tydeligvis ikke alle like vennligsinnede). Fulgte stien mot Nordstrønen og tok av til høyre like før det tipper nedover igjen. Fin merket sti til tops her. 40 min t/r i finvær og skjorts.