Tysnesøyer (31.07.2010)

Ascents Dalstuva (336m) 31.07.2010
Kongshaug (229m) 31.07.2010

Dalstuva.
Har fra før bare observert Rekstern fra ferja Halhjem - Sandvikvåg med sine blankskurte klipper som tar dønningene fra Selbjørnsfjorden. På sørsiden og østsiden av øya skjermet fra havet er det imidlertid riktige hytteidyller. Fulgte ruta til AstridogKnut. Hadde kjøpt nye gummistøvler dagen før og de fikk sin dåp her. I dette fuktig terenget kunne ikke fottøyvalget vært bedre. Skylaget lå på ca 700m og kuttet således toppene på Tysnessåto og Mehammarsåto. Mao en fin dag for øytopper med lavere høyder. 1t 30 min t/r. Var innom Flygansvær med sitt kystfort på vei tilbake. Marianne var med.

Kongshaug.
Kom fra Rekstern og kjørte til Laukhammar hvor vi fikk parkere. Spurte etter beste vei, men ungdommen vi spurte hadde ikke vært på toppen. Gikk fra parkeringen og rett opp lia i noe som så ut som et sauetråkk. Og det gikk greit opp lia men på toppen var det ikke mye tråkk igen og mye buskass. Beste vei er nok der vi kom ned like vest for bekken som renner i det tydelige søkket/dalen like vest for Laukhammar. Her er det god sti. Vi kom oss på toppen, men så absolutt ingenting ettersom skyene nå lå i ankelhøyde og regnet fosset ned. Hadde tenkt oss oppom Laukhammarsåta som er en tydelig markert topp sett fra ferja Jektevik - Hodnaneset og som vi også skimtet på vei opp, men som forsvant helt i grått på vei ned, så den ble droppet. Ca 2 timer på turen. Marianne var med.