Lun - Kragerø (12.03.2022)

Written by siroho GSM

Ascents Lun (202m) 12.03.2022 13:51
Visits of other PBEs Åtangveien P-plass (8m) 12.03.2022 12:26

Kragerø-raid Lun - Topp nr 200 i Telemark 100pf-lista

Så kom endelig et milepel, Den 200. toppen skulle bestiges. Humøret på topp og et fin topp ble valgt, Lun. Her er det merket sti nesten til toppen og mange som går.

Vi startet fra Åtangsvegen rett etter brua. Litt av en veg for å komme inn, Kragerø i et nøtteskall.
Stien er godt merket og vi fulgte fin sti opp til en veg som fører opp tjernet Mian. Det er slitsomt å gå på grusveg så bratt, men et skritt om gangen så går det jo. Et borrefirma holdt på med vannledninger så det bråket noe infernalsk oppe i brattbakken. Godt å komme opp og gå innover på sti. Her var det rolig og mye fuglesang. Fin sti som gikk på og uten snø, men det var godt tråkket men litt isete så brodder var kjekt å bruke. Vi kom oss opp i eikeskogen og inn i naturreservatet. Der det begynte å gå ned ijgen, prøvde vi å finne en grei veg mot toppen, litt opp og ned blant kløftene, men vi kom greit fram til toppen. Ingen utsikt men flott skog her oppe, blir nok veldig fint når det blir grønt.
200 topper ble feiret med et beger med amerikanske blåbær. Neste mål - 300, lurer på hvor lang tid det vil ta.

Vi gikk samme veg tilbake, men da uten støy i bakken ned.

Merket sti som er mye brukt
Maurtue med anneks
Toppen, fint område, men ingen utsikt
En del kløfter og skjæringer i dette området med eikeskog
Vi gikk forbi tjernet Mian
Stistart, godt merket, rett opp lia