Femundsmarka på Langs (24.02.2022)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Visits of other PBEs Elgåhogna parkering (750m) 24.02.2022
Femunden Fjellstue (677m) 24.02.2022
Røvollen (715m) 24.02.2022
Svukuriset (830m) 24.02.2022

Tok ettermiddagstoget til Røros og fikk oss middag i bergstaden før vi ble kjørt til Synnervika for overnatting i iNaturhytta der. Flott sted oppvarmet med strøm. Dagen etter var det relativt grei tur på isen over Femund til "ilandstigning" nord for utløpet av elva fra Røvollen. Herfra fortsatte vi i gode scooterspor til Røvollen og var relativt tidlig fremme. Hadde en hyggelig prat med en Same som så etter dyra sine da vi lunchet. Hytta på Røvollen var varm ettersom det bodde noen her allerede. Da slapp vi å fyre opp og kunne ta oss en fin skitur i den gamle furuskogen i området.
Dagen etter var egentlig planen å gå til Svukuriset ettersom de skulle være åpne denne vinterferien. Ved en siste sjekk med dem om det var plass fikk vi beskjed at de ville stenge 4 dager tidligere enn annonsert. Dermed måtte vi gå til Elgå hvor vi fikk overnattet på Femunden fjellstue som nå er døpt om til Femund Lodge av Lars Monsen. Det ble en lang dag på ca 9 timer før vi var fremme på Elgå. Da hadde vi hatt god motvind fra ssv hele dagen med ca 12 m/s med kast på 17m/s ref yr. Godt da å ha ansiktsmasker/buff og briller for ikke å få frostskader i ansiktet. Fint å kjøre nedover i skogen i skumringen til Elgå hvor vi annkom like før 19 på kverlden. Vi innså ganske raskt at å gå til Femundsenden/tunet uten løype for å ta buss derfra kl 16:15 ville være en umulighet etter sen annkomst til Elgå, så det ble en kortere tur i området fra Elgå til Dalseth og opp til Volsjøen med bål og niste, før vi ble plukket opp av Trine Rein som sjåfør og kjørt til bussen. Ikke så lett for våre musikere med konserter i disse Koronatider.