Skagastølsryggen vinter bail (07.03.2022)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 07.03.2022 20:30
Skagastølsnebbet (2,222m) 07.03.2022 20:30
Visits of other PBEs V-skar (2,205m) 07.03.2022 20:30

Sov på ntk. Kosa oss der. Sto opp 4.15 og forlot hytta rett etter kl 05.00. Seigt som f opp nordre. Litt gjennomslag, men ikke noe å sutre over. Vinden ble verre og verre oppover. Måtte kle på oss og skifte handsker. Rett før bulderet til nordre var det på med stegjern og klør. Skjønte vell allerede her at forholdene ikke var ideelle. Videre var det spor noen hadde tråkka et par dager tidligere så forholdene føltes plutselig ikke så dårlige. Kom oss relativt raskt til v skaret. Ola hadde allerede begynt å racke opp når jeg ankom skaret, så da måtte han få lede. Jeg gravde meg selv dypere og dypere ned i gropen i snøen for å komme meg fri av vinden. Tror jeg satte ny rekord i kaldhet. Ola gjorde en bra jobb oppover selvom det tok veldig lang tid. Et lite ledfall ble det også. Skumle saker. Fikk satt standplass og jeg kunne følge. Føltes som kroppen min ikke kunne bevege seg til å begynne med. Gjennomfrossen. Måtte også gjennom personlig rekord i neglesprett halveis. Kom meg opp på stand. Tidsskjemaet hadde eksplodert, men vi valgte likevel og titte opp mot midtre og se hvordan forholdene var der. Jeg ledet en kort lengde opp på berges stol, og tok spenntak stand i snøen. Trasket videre mot midtre i verste kantkornsnøen. Vsr bare å glemme. Fremdriften ville bli håpløs med de forholdene og bail var faktum. Frem med spade. Brukte sikkert 30min på og grave frem en napp vi kunne rappelere av på. Fant også noen andres bailefeste. Det var sketchy greier. 60m ned i v skar i syk vind. Klatret ned rennen og kunne nyte betongsnø herfra og til hytta

episk!

Written by kobbenes 10.03.2022 09:22

rufsete dagar i hurrungane der altså!

Sv: episk!

Written by kristoffergh88 10.03.2022 10:35

var veldig vrient oppe på ryggen der. Gikk andrews igår. Der var det veldig veldig gode forhold. Men mye vind igår også.