Hestdalshøgde (05.03.2022)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Hestdalshøgde (2,091m) 05.03.2022 09:00

Hestdalshøgde

Med rykende fersk covid ble det langhelg i Gudbrandsdalen. Med upåklagelig værmelding klarte vi ikke å sitte stille. Etter et misslykket forsøk i romjula var vi klare for revansje på Hestdalshøgde. I romjula var det ikke spor av snø og vi kunne potensielt rusle opp i tøflene. Pågangsmotet var likevel så sterkt at vi begynte å gå oppover Sjellom iført alpinsko. Gla vi snudde i tide.

På Skjellom ble det en matbit i solsteiken før vi satte deretter kursen innover Skjellflyet.
Videre på turen er det et utrolig nydelig og storslått naturskue å sjå mot Tverrådalskyrkja og Lodalskåpa. Skjellflyet var en lang fartsstripe og med virus i kroppen føltes det enda lengre. Derimot var utsikten fra toppen verdt turen i seg selv. Her ble det en lang pause på toppen av varden uten et eneste vindpust. Her hadde vi orkesterplass til Holåtindene og alle Hestdalspiggene. Vi tittet ekstra lenge på Store Hestdalspiggen som er siste gjennværende topp i Breheimen som står ubesøkt. Vi er heldige som har så storslått natur!