Over Svehaugane til Telegrafhytten, retur via Rjoanddalen (23.07.1985)  4

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hytten på Mjølfjell (650m)
Endpoint Samme (650m)
Visits of other PBEs Elvamotet sommerbro (965m) 23.07.1985
Skikjelken i Ljosandalen (910m) 23.07.1985
Telegrafhytta (950m) 23.07.1985

Heldagstur fra hytten på Mjølfjell med Astrid og datter Liv Synnøve. Vi gikk den vanlige, T-merkete stien inn Ljosandalen til Skikjelken i Ljosandalen der vi hadde en pause. Gikk opp en rypemor med unger ved Borgarbuvatnet. Fortsatte nordover Svehaugane til Vassetelvi som vi krysset på Elvamotet sommerbro.

Vassetelvi. Hengebroen skimtes oppe mot høyre
Hengebroen over Vassetelvi

Snudde ved Hegganuten 1092 og gikk tilbake samme vei da vi var usikker på om det var bro over elven i Stordalen lenger vest. Besøkte Telegrafhytta der vi fikk tørket litt klær før vi fortsatte nedover langs Vassettelvi til Fossen og videre nedover på sørsiden av Rjoåni i vanskelig terreng uten sti. Oppdaget gamle steingarden i området - innhegninger for okser langt tilbake?

Dypt elvejuv ved Fossen der Vassetelvi blir til Rjoåni
Liv Synnøve ved Fossen

Vi fikk omsider krysset Rjoåni på ny militærbro og tok fatt på den lange veien ut Rjoanddalen tilbake til hytten.