Anfinnatten og Kollenatten (26.02.2022)  2

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Bruhaugan (736m)
Ascents Anfinnatten (1,130m) 26.02.2022 16:29
Kollenatten (1,023m) 26.02.2022 17:36

Etter dagens første langrennsskitur til “Tollevsrudvarden”, gikk dagens andre og siste tur litt lenger nord. Kjørte oppe fra Bergshamaren 8 km ned til Bruhaugan og parkerte der. Neste turmål var Anfinnatten (1130 m) og Kollenatten (1023 m), på fjellski. Skyet vær og sydvestlig bris.

Gikk først 2 km på skiløype oppover fjellet mot sydøst. Lite snø i løypen her, så det var ikke særlig gode forhold. Tok deretter av løypen, og fortsatte videre ut i terrenget i retning Anfinnatten. Herfra ble det 2 km i krevende terreng - mye tung løssnø i skogen og stedvis bratt stigning uten feller på skiene. Likevel var det flere åpne partier som gjorde atkomste mer bekvem. Fra bandet mellom Skomakernatten (1123 m) og Anfinnatten var det nesten helt avblåst, så jeg gikk til fots de siste 70 høydemeterne til toppen.

Flott utsikt fra Anfinnatten. Fjellet stikker en del opp fra det omkringliggende terreng, og man får definitivt følelsen av å stå på en topp. Returen gikk samme vei ned tilbake til skiløypen. I kontrast fra en tung oppstigning ble nedkjøringen ganske så fin og artig å stå på ski gjennom skogen i løssnøen, og det gikk betydelig raskere. Var nede ved skiløypen kl. 17, og da var det omtrent én time til det ble mørkt. Var derfor litt usikker på om jeg ville rekke å gå oppom Kollenatten innen mørket slo til, men jeg tok sjansen.

Til Kollenatten fulgte jeg først skiløypen 1 km, og deretter måtte jeg tråkke spor i terrenget ytterligere 1 km til toppen. De første 500 meterne var tunge å gå - dyp løssnø i skogen, deretter ble det bedre og de siste 200 meterne til toppen var terrenget avblåst - der gikk jeg til fots. Stod på toppen i skumringen, og dermed ble det rask retur tilbake til Bruhaugan. Var fremme der ca. kl. 18, innen det ble mørkt.

Bilder

Anfinnatten (1130 m).
Fra Anfinnatten (1130 m) med utsikt mot sydvest.
Anfinnnatten (1130 m) lengst i bakgrunnen.
På Kollenatten (1023 m).
Fra Kollenatten (1023 m) med utsikt mot Anfinnatten (1130 m) i nord.