Melisdryss på Barlindåsen & Storås - Porsgrunn (19.02.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Langangen Skole p-plass (37m)
Endpoint Langangen Skole p-plass (37m)
Ascents Barlindåsen (192m) 19.02.2022 11:14
Nord for Barlindåsen (135m) 19.02.2022 11:51
Storås (157m) 19.02.2022 13:02
Nord for Storås (130m) 19.02.2022 13:28
Visits of other PBEs Langangen Skole p-plass (37m) 19.02.2022 10:12
Storås utsiktspunkt (151m) 19.02.2022 12:54

Dagen før viste webkameraer at det var mest bart i sørlige deler av Vestfold. Men så kom natten, og i løpet av den var det nedbør i form av sludd og snø lengst sør på Østlandet. Så nå var landskapet her pyntet med et lite lag melisdryss. Dette er jo veldig fint nå når løvet mangler, og vegetasjonen på bakken er vissen.

Jeg forsøkte først å finne parkering langs fylkesvei 2980 (Mørjevegen), i nærheten av Bassebu, men der var det lite lovlige parkeringsplasser å finne. Det er ikke spesielt tilrettelagt for fotturister i det området... Så jeg kjørte i stedet nordover igjen til Langangen skole, hvor det er lagt inn parkeringsplass her på Peakbook. På en lørdag burde det gå greit å stå der.

Ved skolen var det mer enn nok plasser, og derfra ville turen bli noe lengre, men også litt annerledes enn planlagt. Opprinnelig hadde jeg tenkt å gå på Barlindåsen og grønnålene like nord for denne. Men nå droppet jeg flere av småtoppene nærmest Lauvvikane, og ville på returen heller ta med Storås , som nå ble liggende langs med ruta jeg skulle gå.

Heldigvis er det en vei som går nokså rett sørover mot Barlindåsen fra Langangen skole. Denne veien ender på Åsetre, og da jeg var kommet dit hadde jeg allerede gjort unna mye av distansen til turens høyeste topp.

Jeg vandrer sørover på veien mot Åsetre.
Storås (157) sett fra veien mot Åsetre. Det islagte vannet bak trærne i forgrunnen er Halvarptjernet.

Jeg hadde liten lyst til å gå ned blant husene på Åsetre (det var folk der), og fulgte i stedet en traktorvei ned mot en smal åkerlapp. Fra denne ned i en bekkedal og oppover igjen på en traktorvei til jeg var nord for Barlindåsen. Der var det slutt på å følge veier og stier, og jeg måtte ut i terrenget. Det virket noe uryddig oppover mot Barlindåsen derfra, men det løste seg ganske greit ved at jeg innimellom fulgte noe som lignet et tråkk. Vanskelig å bedømme med nysnøen om det var noen sti der, men jeg støtte i hvert fall ikke på noen større hinder i denne motbakken.

Det var fint på toppen av Barlindåsen (192) nå i det fine været. Sola varmet, og tinte snø så det stadig kom dryppelyder fra trærne. Utsikten var også god og vidstrakt i sørlig retning. Ikke så vakkert med det store steinbruddet på Vardåsen i sørøst, som er et stort sår i landskapet man skuer utover fra Barlindåsen.

Toppunktet på Barlindåsen pyntet med et lite lag nysnø.
Utsikt mot sørøst fra Barlindåsen. Steinbruddet på Vardåsen ses til venstre.

Ruta jeg valgte ned fra Barlindåsen var litt mer kronglete enn der jeg gikk opp, men ingen store hinder her heller. Jeg kom greit gjennom et noe steinete parti på rundt 140 meters høyde, og var snart nede på traktorveien i dalsøkket nord for Barlindåsen. Her fulgte jeg ikke mange meterne av traktorveien innen jeg krysset over bekkedalen og gikk ganske bratt opp mot toppen Nord for Barlindåsen (135). I denne motbakken sto sola rett på, og mye av nysnøen hadde allerede smeltet her. Litt vårstemning i dette partiet, men på selve toppen var det mer vinterlig.

Jeg ser tilbake opp mot det mest steinete og uryddige partiet under nedstigningen fra Barlindåsen.
På Nord for Barlindåsen (135).

Fra Nord for Barlindåsen (135) kom jeg snart ned i en liten dal hvor skogen var hogd. Så lett nedover denne vesle dalen og bort til en jordflekk hvor det sto mye vann, slik at jeg måtte gå på siden av åkeren. Deretter på en traktorvei og bort til grusveien mellom Åsetre og Langangen skole.

Jeg strenet nå nordover igjen, og hadde flust med tid til overs. Derfor tok jeg etter hvert til høyre og fulgte stien opp mot Storås. Selve stien tar riktignok ikke av grusveien der jeg gikk på vei til Storås, men møter grusveien 150 meter lengre nord, der jeg gikk på returen etter Storås. Nå tok jeg av grusveien litt før og fulgte lysløypetraseen bort til stien. Jeg sparte nok ikke all verden på det, egentlig...

Stien mot Storås (157) var stort sett grei å se tross nysnøen. Merkingen på trærne var veldig svak, og bare så vidt mulig se mange steder. Kun et sted slet jeg med å se hvor stien gikk, og det var i et lite søkk på rundt 110 meters høyde, hvor stien svingte mot venstre/nordøst.

Nå går riktignok ikke denne stien mot toppen av Storås (157), men bort til et flott utsiktspunkt noe lengre sør, ut mot kanten av den stupbratte sørsiden. Her var det en liten benk til å sitte på, og en postkasse, som jeg ikke sjekket oppi.

Stien var for det meste lett å se, som her i nedre del, men den skrumpet noe inn høyere oppe.
Litt før jeg nådde utsiktspunktet på Storås var det lagt ut en liten bru over en kløft.
Utsiktspunktet på Storås. I bakgrunnen midt i bildet, er Barlindåsen.
Utsyn mot sørvest fra Storås utsiktspunkt.

For å komme til toppen av Storås (157) fulgte jeg stien litt tilbake mot nord, og så bort på ryggen hvor høyeste punkt er. Toppområdet på Storås har en bratt skrent mot vest, så det er ikke alle steder det er enkelt å gå fra stien og til topps.

På toppen av Storås (157).

Etter en liten appelsinpause på Storås (157) fortsatte jeg nedover nordryggen til et skar, og derfra bratt opp til toppen Nord for Storås (130). Fra denne kollen var det også litt utsikt, blant annet rett mot selve Storås (157).

Jeg er på toppen Nord for Storås (130). Bak er selve Storås (157).

Kort pause på turens siste topp innen jeg gikk ned igjen til skaret mot Storås (157). Derfra på traktorvei bort til stien jeg hadde fulgt oppover mot Storås. Fremdeles kun mine egne spor å se i denne stien da jeg vandret tilbake til grusveien. Men på grusveiens siste etappe tilbake til Langangen skole var det nå flere spor å se, så det var ikke bare jeg som hadde vært ute og gått i det fine været.