Kolhusfjellet og Hånuken (19.02.2022)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Johnsahytta (ruin) (138m) 19.02.2022 11:30
Myrdal Våpenlager (115m) 19.02.2022 11:36
Hånuken utsiktspunkt (233m) 19.02.2022 12:08

Fra parkeringsplassen ved Myrdalsvatnet fulgte jeg grusveien langs vannet og tok av mot Kubakkane. På bakketoppen tok jeg av på sti i nordlig retning. Etter et lite stykke langs skogsbilvei tok jeg av på et tråkk oppover mot Kolhusfjellet. Etter hvert som jeg kom høyere opp, ble det mer snø. Det var vel rundt 30 cm på det meste, så det var litt tungt føre med bristende skare nær toppen. Truger hadde nok passet bra her. Det ble samme vei tilbake før jeg tok av på sti mot leirplassen Myrdalshuk. Denne stien var til dels isete, men det var greit å gå der. Så ble det et stykke langs grusvei, før jeg tok en tur til Myrdal våpenlager. Det går sti opp ryggen til Hånuken, der det er fin utsikt. Til slutt tok jeg sti og vei tilbake til bilen.

Fra Kolhusfjellet. Løvstakken til venstre (med mastene), med Lyderhorn bakerst til venstre. Til høyre skimtes masten på Ulriken.
Fra Kolhusfjellet. Haukelandsvatnet bak i midten.
Fra Kolhusfjellet mot sør-sørvest. Møsnuken i venstre bildekant.
På vei fra Kubakkane mot Myrdalshuk. Stien var fin her, men den ble fuktig og noe isete etter hvert.
Fra Hånuken mot sørvest. Pyttane på Sotra bakerst til høyre.
Fra Hånuken mot nord. Masten på Ulriken i bakgrunnen.