Utforsking av området rundt Granåsen Skisenter. (13.02.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Granåsen Skisenter (65m)
Ascents Tjethatten (214m) 13.02.2022

Januar og halve Februar har vært en av de dårligste vintrene i manns minne. Jeg valgte derfor en lokal tur til Granåsen Skisenter. Parkeringen var nesten full, da det nasjonale hopprennet "Hopptreff" ble arrangert her i dag. Det fuktige været hadde gjort at snøen var litt trykket sammen, så det var litt bedre å gå på ski i dag. Jeg gikk først bratt opp i skaret mellom nordtoppen og mellomtoppen av Torskardfjellet. Turen opp i skaret er kanskje beste egnet som sommertur. Da det flatet ut på ei stor myr oppdaget jeg et skispor, og jeg valgte å gå opp på mellomtoppen på 171 moh. Nordtoppen er høyest med 172 moh. Flott utsikt fra toppen. Tilbake ned mot myra i samme spor. Her fulgte jeg det tidligere nevnte skisporet videre til ei enda større myr, og sporet førte meg ned til en flott nedfart mot Daltrøa. Videre etter veien opp til skisentret. En flott rundtur på ca. 3 km. Men jeg fortsatte videre etter et trikkespor mot Vassbakken og passerte et velkomstskilt til Bymarka. Men trikkesporene går sjelden dit jeg skal, så jeg forlot sporet og gikk i flott terreng opp mot fjellet med det spesielle navnet Tjethatten. Flott utsikt også her. Fjellet rager 214 moh, men har en primærfaktor på kun 12 meter, før du begynner oppstigningen mot Svartfjellet, som er et av byens mest besøkte fjell. Gapahuken på Svartfjellet er godt synlig fra Tjethatten. Flott nedkjøring fra Tjethatten ned mot trikkeskinnene som jeg fulgte tilbake. Det hadde begynt å regne og her møtte jeg naturperlestyremedlem Brit Hafskjold i fullt driv opp i løypenettet i Bymarka. Det er et hav av naturperler i Bymarka og omliggende områder. Nytt naturperlehefte og nye poster kommer den 10 Juni. Total lengde på turen i dag ble 6 km.

Bratt opp fra Granåsen Skisenter
Spennende terreng opp fra Granåsen
Oppe på denne myra møtte jeg et ensomt skispor
Torskardfjellet
Flott utsikt fra Torskardfjellet
Velkommen til Bymarka i Namsos
Trikkeskinner
Flott utsikt mot Spillum fra Tjethatten
Toppen av Tjethatten med storebroren Svartfjellet bak.