Rysy (09.10.2012)  5

Rysy northwestern summit (2,499m) 09.10.2012
Visits of other PBEs Czarny Staw pod Rysami (1,583m) 09.10.2012
Morskie Oko (1,395m) 09.10.2012

Da jeg spontanbestilte Polentur for noen uker siden via Ryanair, hadde jeg ikke noe voldsomt konkrete mål med turen, men for å få meg et alibi ble nasjonstoppen i Polen, Rysy, definert som turens mål.

Jeg visste veldig lite om hvordan turen var på forhånd, annet enn at det skulle gå en merket sti opp hit og at det ikke skulle være overvettes vanskelig.

Fra byparken i Zakopoane mot snødekte fjell. Dette kan jo bli bra.

Jeg ankom Krakow sent mandag kveld, fikk utlevert leiebilen. Fikk en liten overraskelse da agenten forteller at bilen ikke har noen alarm om man tar ut nøkkelen med lysene på. Trodde ikke slike biler fantes jeg, men her er det altså fullt fokus som gjelder.

Kjører ut fra flyplassen. Går veldig lett å finne veien. Like etter påkjørsel på motorveien passerer jeg to alvorlige trafikkulykker. Tenker ikke mer over det der og da, men leser senere på nettet at Polen er landet i Europa med verst trafikkstatistikk.
Etter litt motorvei blir det mye 70 og etter hvert veldig svingete sørover. De drøye 10 milene tar mellom halvannen og to timer.

Ankommer Zakopane. Finner raskt ut at Googlemapsutskriftene i sort/hvitt er nesten ubrukelige, i tillegg er skilting og belysning av disse et kapittel for seg i Polen. Nesten umulig å se og lese særlig mange skilt. Kommer meg på riktig vei gjennom byen og ut på andre siden, men finner ikke hotellet. Alt er bare mørkt. Kjører frem og tilbake. Ikke sjans. Slår på mobilen. Ingen dekning. På. Av. På. Kun nødanrop. Kjører litt. Av, på. Ingen dekning. Av, på, kun nødanrop. Kjører litt mer. Alt er mørkt og dødt. Begynner nesten å bli litt engstelig. Omsider dekning. Ringer hotellet, og da viser det seg at jeg står rett utenfor. Det var ikke lett å se i mørket. Ikke mye utebelysning her nei.

Neste dag er det innkjøp som gjelder, handler på en polsk Remabutikk, som ikke ligner stort på opphavet i Norge. Minner mer om en gammeldags landhandel, men varene er nå likevel rimeligere enn hos norske Rema da :)

Kjører så i retning Lysana Polana og utgangspunktet for turer til Morskie Oko. Vil i grunnen bare sjekke ut litt siden jeg egentlig føler jeg er for sent ute. 9 km anmarsj inn til starten for en tur som polakkene oppgir til snaut 7 timer, og med en god del nysnø nå i tillegg. Men alltid greit med litt rekognosering.

Polana Palenica - Morskie Oko

Betaler 20 Zloty for dagsparkering på den store parkeringen her og så ytterligere 4 Zloty ved inngangen til nasjonalparken. Drøssevis av folk her i det fine været. Jeg setter straks tempo oppover asfaltveien og drar godt i fra. Morskie Oko nås på ca. 1 time og 15 minutter. Går straks videre da jeg øyner en mulighet for å bli ferdig med målet i dag til tross for sen start.

Ved Morskie Oko med Miedziane (2233 moh) i bakgrunnen.

Morskie Oko - Rysy

Morskie Oko er en kjent turistattraksjon i polske Tatrafjell. Ved utløpet et klassisk østeuropeisk fjellchalet, langs bredden tettvokst granskog og innerst alpine fjellvegger som reiser seg 1000 meter over det grønne fjelltjernet som for lenge lenge siden ble gravd ut av en bre. Vakkert i dag med nysnø overalt og blå himmel. Snøfokk over ryggene vitner imidlertid om mye vind i høyden.
Går drøyt 15 minutter langs vannet, tar så av mot Rysy. Flott steintrapp, men fryktelig glatt med is på i dag. En snau halvtime senere er jeg opp ved det innerste tjernet, Czarny Staw pod Rysami. Fortsetter litt til på stien før jeg tar en pause på lunt sted i sola.
98% av alle vandrerne snudde nede ved chaleetet. Ytterligere 1,5% snur ved denne sjøen, mens noen få har gått videre.

Oppe på ryggen etter min lille bomtur. Utsikt østover. Lomnicky Stit ses helt bakers og den dominerende toppen er Ladovy Stit (2627 moh).
Oppe ved Czarny Staw pod Rysami med blikk ned mot Morskie Oko.

Opp fjellsiden

På vei opp. Mer eller mindre toppen i bakgrunnen.
Oppe i fjellsiden.

Etter en kjapp pause bærer det videre. Stien går elegant gjennom steinura langs vannet før den forserer fjellsiden i bakkant. Fokksnø dekker fort til sporene fra andre, men det går likevel greit å følge stien. Et stykke oppe i bakken tar jeg igjen en polakk. Som mange andre polakker kan han ikke engelsk, men når polsk likevel ikke funker kan han litt engelsk allikevel. Han har vært på toppen to ganger før sier han, men bare i regn.
Jeg drar snart i fra og når etter hvert et kjettingparti.
Pga. sva og is går jeg litt til siden for kjettingen. Viedere følger jeg tydelige fotspor oppover. Stusser litt på at det tydelige merkene er borte, men trøster meg med at sporene kanskje går kun litt til siden for den egentlige stien.
Nesten oppe på toppeggen møter jeg et sakteryggende par. Det går ikke lenger sier de på dårlig engelsk. Finner fort ut de er tyske og de innser de (vi) har gått feil og skylder på spor som var der før dem.
Jeg vil likevel klyve opp på eggen å ta en titt. Herlig utsikt her oppe. Klyver meg ned igjen, passerer tyskerne som synes jeg er noe uforsiktig der de klorer seg fast i berget.

Forsøk nummer to

På vei ned møter jeg min polske venn. Jeg sier dette er feil og spør ham hvor toppen er. Han smiler og sier: "I follow you, I don't know. Maybe there?" sier han og peker i noe som i alle fall er gal retning. "But you've been her two times before", sier jeg. Han smiler og husker på skuldrene.
Mange tapte høydemeter dette her. Jeg skynder meg ned mot kjettingpassasjen. Tar opp kartet og ser kjapt at stien gjør en hard dreining mot høyre der vi fortsatte oppover. Mens jeg gjør dette, skjer den klassiske generaltabben: Et plutselig vindkast kommer og feier vottene mine ned Rysys flanker. Herfra blir det votteløst.
Jeg finner igjen merkingen og må fortsette uten noen spor denne gangen. Virker som om alle som har vært her i dag har gått feil.
Videre går ruta opp en forholdsvis enkel rygg, men med snøen og isen som er her her i dag forsyner jeg meg rått av kjettingene som ligger fremme. Siste biten før toppen er det et par lett utsatte passasjer, før jeg endelig er oppe.

Utsikt fra bomturen min østover.
Utsikt nordover fra toppen.

Rysy og Rysy true summit

Her er det spor fra den andre siden. Det går nemlig ei merket rute opp fra Slovakia også. I alle fall noen som har funnet veien derfra i dag.
Ser raskt at nabotoppen er noen meter høyere. Ingen spor dit. Folk er vel ikke så nøye med slikt. Nasjonstoppen i Polen er vel det som teller. Dessuten er den umerket og svakt luftig. Jeg skynder meg bort dit. Knapt noe skar mellom disse, noe som gir nasjonstoppen en pf på så lite som kanskje 5 meter.

Utsikt sørøstover fra toppen mot bl.a. 2503 toppen, Vysolka og med Gerlachovský štít lenger i det fjerne.

Retur og angst

Returen ned kjettingpartiet går sakte og forsiktig. Fingrene er iskalde nå, men ikke noe hastverklastverk her oppe helt alene. Så litt nedi bakken slår lynet ned. Faen! Lyset på bilen. Slo jeg av det? Neppe! I stedet for å ta pausen jeg burde tatt, øker jeg farten. Stopper ikke før jeg kommer et stykke nedenfor chaleet'et. Der står siste hestekjerra igjen og venter på å ta dagens siste tur ned. Jeg hopper gladelig på. Hvert minutt teller.
Nede ved parkeringen løper jeg bort til bilen, men ikke sjans.
Det er kaldt og det mørkner. Spør et par etter startkabler, men de bare smiler og rister på hodet. Nødnummeret til bilutleieselskapet neste. Ender opp med at de rekvirerer en taxi fra Zakopane (som jeg må betale selvsagt) for å bringe startkabler. Da hjelper det lite at det i mellomtiden dukker opp en bamse, som riktignok ikke kan engelsk, men som skjønner problemet.
Det løser seg alt til slutt, men blir en litt senere og lengre kveld enn planlagt siden det tar nesten en time ekstra før jeg kommer meg avgårde. Glemmer å spise i alt stresset og legger meg nesten med en gang jeg er fremme på hotellet.
Kommer neppe til å glemme å slå av lyset mer i løpet av turen.

Men bortsett fra det, en veldig fin tur.

Sikkert flott å traversere fra Rysy mot Gerlach på sommerføre, men da må man jo ha fører siden de er litt sære på det i Slovakia.

Kjettingruta sett nedover.
Kjettingruta sett oppover.

Flere bilder

Kart med inntegnet rute fra Morskie Oko på polsk side

Start date 09.10.2012 10:54
End date 09.10.2012 18:43

Interessant

Written by Olepetter 13.10.2012 13:23

Du har vel GPS-spor også, håper jeg? Hadde planlagt denne i fjor høst, og bestilt fører på Gerlach også, da alt skar seg hjemme. Rysy skal være lettest fra slovakisk side, men tydeligvis grei fra polsk også - i alle fall på tørt føre. (?)

Sv: Interessant

Written by mortenh 16.10.2012 10:35

Ja virker å være mye enklere fra Slovakisk side. Ikke nok med at det er kortere og mindre høydeforskjell. Det er iflg. kartet også lov å sykle den første etappen opp til Popradske pleso på 1500 moh. Den dagen jeg var der oppe var det da også kun fra Slovakisk side det gikk spor helt opp til toppen før jeg kom opp.

Men uten å ha vært på sørsiden, tipper jeg det er mer vilt, dramatisk og flottere på polsk side. Morskie Oko hadde vært en ordentlig perle hadde det ikke vært for alle menneskene.

Pussig "sammentreff"!

Written by Øyvindbr 12.10.2012 10:38

Jeg var jo i Polen på avdelingstur rett før turen til Stjernøya og Seiland. Selvsagt hadde jeg lyst på Rysy, men hadde aldri i verden tid til å rekke tur dit selv om vi var i Krakow som jo er relativt nære. Tatrafjella kommer jeg uansett til å tenke på helt til jeg får gjort noe med saken. Husker de flotte bildene til Snilen på fjellforum ja! :)

Glad det ikke var meg som måtte gjennomgå den billys-og startkabelhistoria. Da hadde jeg stressa meg kvalm. Men gleder meg til å se noen bilder fra turen!

Tatra - best fra slovakia

Written by Snilen 12.10.2012 10:13

Gikk Rysy og Gerlach for noen år siden over 2 dager. Bør være mulig å gå begge på en lang dag, men du må uansett ganske langt ned. Jeg opplevde Tatra fra slovakisk side og kikket litt ned på polsk side, men der så det mørkt og kaldt ut. Var en tur innom Zakopane, men jeg må si at dette så ikke ut til å være noe fint sted, de små landsbyene under Tatra på slovakisk side derimot ligger flott til og her er det hyggelige folk. Et lite tog sørger for lokaltransporten om man starter turen en plass og kommer ned en annen. Forøvrig kan jeg underskrive på at dette med billys som blir stående på under fjelltur er noe dritt. Bare noen uker siden vi sto under Triglav i samme situasjon, og startkabler er ikke standardutstyr i bilene her nede....

Sv: Tatra - best fra slovakia

Written by mortenh 16.10.2012 10:38

Gerlach og Rysy på en og samme tur via normalveiene? Det hørtes slitsom ut, men traversen kunne nok vært artig, men man "må" jo ha fører da.

Jeg var heller ikke helt frelst av Zakopane. Polakkene virket om ikke uvennlige så i alle fall veldig reserverte. Men de nordvendte områdene i Polen virket på meg mer dramatiske enn de østvendte områdene i Slovakia jeg besøkte, men neste gang blir det nok defintivt turer fra sørsiden i Slovakia. Gerlach, Havran og Ladovy Stit. Tipper ikke det er så farlig i praksis uten fører om man havner på avveie på litt mer fjerntliggende steder utenom Gerlach?