Swinica (10.10.2012)  5

Skrajna Turnia (2,096m) 10.10.2012
Świnica (2,301m) 10.10.2012

Swinica

Etter å ha nådd målet med Polenturen i går ble det litt mer tilfeldig hvor turen gikk i dag. Været var fint så jeg måtte i alle fall opp i høyden igjen. Etter å ha kjørt litt og rotet litt rundt i Zakopoane, fått handlet litt drikke og slikt, var jeg omsider klar. Parkerte (20 Zloty for en dag) der veien mot Kasprowy Wierch sluttet for vanlige turister (busser, taxier, hestekjerrer og andre med løyve kunne kjøre lenger). Zakopane er full av parkering mot betaling og vakter over alt, men generelt ikke lett å bli klok på for en turist som ikke kan lese polsk.
Ruslet et snaut kvarter opp til taubanen, betalte mine 4 Zloty for å komme inn i nasjonalparken igjen og ruslet grønn sti oppover. Gikk greit en stund, men ble fort sliten oppi bakkene. Merket nok at gårsdagen hadde tatt på med alt for lite næring.

Stien bikket innom mellomstasjonen på taubanen på ca. 1300 moh før den snodde seg videre oppover. Nå på snø og is som underlag. Skogen ga etter hvert etter for en sone med tettvokste furubusker. Først ca. 2-2,5 meter i høyden, senere lavere og lavere og til slutt bare en halvmeter.

Litt disig, men fint vær og mindre vind enn dagen før. Skrotten var absolutt ikke å slag, og på et trinn gjorde jeg en dum bevegelse som fikk kneet til å skrike. Har gjort det før og vet hva det betyr: Dager og uker med suboptimalt smertefullt kne.
Det gikk smått siste biten opp til toppen hvor jeg med ett ikke lenger var alene, men befant meg blant 50-100 andre.

Tilbakeblikk mot Kasprowy Wierch.

Ruslet så på såpeglatt, fasttråkket snø- og issti øst-sørøstover ryggen i retning Swinica. Mye folk i starten, men mengden avtok raskt med avstanden til taubanestasjonen.

Passerte først en anonym 2000-metring, så en annen hvor en lett luftig avstikker førte til høyeste punkt (var ingen spor i snøen her). Så på neste, Pośrednia Turnia måtte jeg en litt større avstikker fra stien. Strengt tatt er det vel ikke lov å gå utenfor stien her, men så farlig var det nok ikke.
Etter denne gjenstod så bare Swinica. Det gikk smått nå, men tok likevel igjen noen som balet litt oppover her. Stort sett en bra opparbeidet sti, men stedvis noe sva. Stort sett gåtur med innslag av klyving på knapt Besseggennivå. Flere passasjer var sikret med kjetting og det hele var nok noe mer krevende pga. snø og is.
Nydelig utsikt fra toppen. Jeg og fire andre ankom omtrent samtidig. Dessverre blei bildene delvis ødelagt pga. feil kamerainnstilling.

Fra toppen i sørlig retning mot bl.a. Gerlachovský štít.

Returen gikk i grunnen kjapt. Valgte en annen vei ned. Halvbratt ned fra skaret vest for toppen på sort sti til Gasienicowa Hala og videre på blå sti over til Kuznice og asfalt tilbake til parkeringen.

En strålende dag, selv om jeg ble litt lei de voldsomt steinsatte stiene siste bakkene ned.