Gråtinden og Tveitåsen fra vegen til Alstveit (05.02.2022)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Gråtinden (228m) 05.02.2022
Tveitåsen (198m) 05.02.2022

Drittvær meldt, og det måtte bli noen småtopper. Etter forrige tur til Såt hadde jeg svingt oppom Alstveit fra Hinderåvåg for å rekognosere for tur til skogkledte Gråtinden og Tveitåsen. Som flere andre valgte jeg derfor å starte fra en P-lomme på vegen til Alstveit for å kunne kombinere toppene på samme tur.

Alstveit og Gråtinden, mål nr. 1, sett fra turstart
Fra samme sted mot Tveitåsen, mål nr. 2

Det var faktisk fint oppholdsvær ved turstart, 1 grad og et tynt lag snøslaps. Med toppen av Gråtinden markert på GPS var det bare å bushe seg opp fra Alstveit og returnere samme veg. Som ventet ingen utsikt, men god trim i greit framkommelig skog, såvidt over 45 min. t/r bilen.

Toppunktet på Gråtinden med fjellbolt

Den bratte og skogkledte Tveitåsen hadde jeg mer bange anelser for, og med toppen markert på GPS tok jeg strak kurs over noen hogstfelt. Var innom en sti og krysset en skogsveg, men valgte å ikke følge skogsvegen(e) videre. Derimot såg det mulig ut å klyve bratt og nokså rett opp i grønska fra nord. Jeg sier grønska, for det var både overvokst, sleipt og vått, og jeg måtte ta alle kroppsdeler til hjelp, slik at jeg ble både våt og grønn selv. Men effektivt var det, og vel oppe av det bratteste partiet var det kort veg til topps. Det ble retur samme veg, og igjen var jeg tilbake ved bilen etter drøyt 45 min.

Toppområdet på Tveitåsen med Gråtinden delvis synlig i bakgrunnen
Ved veststupet på Tveitåsen med utsikt mot Alstveit, Gråtinden og Hellebrekkene

Været hadde vekslet endel etter den fine starten, både med en snøbyge og senere sludd, men jeg hadde likevel lyst til å få med meg den gjenværende Tjørnåsen inne ved Vassenden. Men innover langs Lysevatnet ble det etterhvert såpass mye snøslaps på vegen at jeg valgte å snu uten firehjulstrekk.