På Goaldet og Lepsøya (15.01.2022)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Lyngstadveien, Kjerstad (20m)
Endpoint Lyngstadveien, Kjerstad (20m)
Ascents Goaldet (490m) 15.01.2022
Kannerhaugen (258m) 15.01.2022
Rønstadheia (260m) 15.01.2022
Storhaugen (289m) 15.01.2022 12:12
Bilde #1: Første del av traséen opp til Goaldet, går langsetter en gammel skogsvei. Lengre oppe går traséen over i sti.
Bilde #2: Utsikt mot Gamlemsveten og fastlandet. Bruene er Hamnaskjersundbrua (nærmest), Laukebrua (knapt synlig); og Lepsøybrua (størst og lengst vekk).

For bare en knapp måned siden, åpna bruene mellom Skjelten og Lepsøya (bilde #2), slik at man nå kan kjøre fergefritt over til Lepsøya, og min eldste sønn foreslo derfor at vi i løpet av vinteren kunne benytte anledningen til å gå noen fjellturer på Nordøyane. Vi hadde begge vært på Lepsøyfjellet, eller Goaldet [490 m.o.h.] tidligere, men nå hadde han lyst til å gå stien som går fjørelangs rundt på utsida av Lepsøya, dvs. hele veien rundt fra Hellevika til Rønstad. [For tidligere tur, hvor jeg sammen med min kone og vår eldste datter gikk opp fra Hellevika opp på Goaldet, se her: Til Goaldet på Lepsøya med kone og datter]

Bilde #3: Vi nærmer oss toppen på fjellet.
Bilde #4: Utsikt mot Vigra.

Vi parkerte ved Sanitetshuset (Lyngstadveien 38). For å komme dit, kjører man Lepsøyveien opp til Joker-butikken, hvor man tar av og følger Lyngstadveien mot foten av fjellet, og der ligger Sanitetshuset. Fra parkeringsplassen ved Sanitetshuset, fulgte vi en traktorvei oppover fjellsida (bilde #1). Etter ikke så lenge tok traktorveien slutt, og vi fortsatt turen langsetter en sti. Høyere oppe var det så litt frost i bakken, og rim i lyngen; og dessuten litt snø i stien her og der, men ikke så mye at det noe sted hadde vært noen fordel med brodder eller truger.

Bilde #5: Like nedenfor toppen av Goaldet, har Lepsøy Idrettslag, sammen med andre frivillige bygget ei hytte, hvor man kan søke ly for vær og vind. Hytta har vedovn for oppvarming, og et aldri så lite solcelle-anlegg for innvendig belysning.
Bilde #6: På toppen av Goaldet [490 m.o.h.]. Hytta til Lepsøy Idrettslag ligger i skråningen bak meg, og er ikke synlig på bildet. (Fra toppen på fjellet sees uansett egentlig bare gresstaket av hytta).

Traséen opp fra Kjerstad går i en bue langs fjellsida, slik at man til å begynne med går vestover, men etterhvert likevel ankommer Goaldet først fra sør, og helt mot slutten fra sørøst (se kart med GPS-tracking). Turen er derfor ikke fullt så bratt som den ville vært dersom stien hadde gått rett oppover fjellsida, men man vinner likevel ganske raskt mange høydemeter når man følger denne standard-ruta; og snart hadde vi fin utsikt sørover mot Vigra og Valderøya og Godøya.

Bilde #7: Utsikt fra Goaldet over til Haramsøya. Et trist syn, med det vindkraftverket som er kommet opp der, med til sammen 8 vindturbiner. Men ellers er det jo fin natur...

Sist jeg var på Goaldet, besøkte jeg ikke hytta som ligger like innunder toppen, for på den turen ville det ha vært en liten omveg for oss. Nå passerte vi imidlertid hytta like før vi ankom toppen, så da falt det naturlig å stikke hodet inn døra. Denne hytta er bygget av Lepsøy Idrettslag med hjelp fra frivillige. Der er installert en vedovn for oppvarming i hytta, og et aldri så lite solcelle-anlegg for belysning; så her kan man søke ly for vær og vind på en uværsdag, eller man kan sette seg inn der mens man spiser nistematen sin, og eventuelt nyter en kopp varm kakao. (Men har man ønske om å benytte seg av vedovnen, kan det være lurt å ha med en 3-4 gubber ved hjemmefra, for det er dårlig med skog og muligheter for hogst så høyt oppe...).

Bilde #8: Utsikt fra Goaldet mot Flemsøya og østlige halvdel av Haramsøya. Den høyeste toppen på Flemsøya er Skulen [492 m.o.h.], og Flemsøya kalles fra gammelt av også for Skuleøya.

Fra Goaldet fulgte vi stien nordvestover mot Storhaugen [289 m.o.h.]. Dette er den samme stien som jeg og kona og datteren fulgte opp på Goaldet da vi besøkte Lepsøya i oktober 2019, bortsett fra at vi nå ikke tok ned mot Hellevika når vi kom ned på Rønstadheia, men fortsatte i retning nordvest, ut på Storhaugen. Herfra var det fabelaktig utsikt utover havet (bilde #11), og vi kunne blant annet se helt ut på Storholmen, hvor min morfar jobbet som fyrvokter en gang i tiden.

Bilde #9: På vei nedover fra Goaldet i retning Storhaugen [289 m.o.h.].
Bilde #10: På toppen av Storhaugen [289 m.o.h.], og med Vigra i bakgrunnen.

Vi fortsatte vestover fra Storhaugen, i håp om å få enda litt bedre utsikt; og vi kom oss da også utpå et slags utsiktspunkt, men herifra så vi også at fjellsidene så såpass bratte ut, at det var vanskelig å si om det ville være mulig for oss å klatre ned eller ikke. Vi gikk i stedet et lite stykke oppover mot Storhaugen igjen, og fant så en sti som tok av mot venstre, og som vi fulgte nordover i retning Hellevika og Hellevikhornet [250 m.o.h.]. I et slags dalføre mellom Hellevikhornet og Storhaugen fant vi så en sti som gikk vestover, og ned til en knaus som kalles Hestedalsnakken [92 m.o.h.]. Stien ned dit var faktisk merket med små røde stikker i bakken, og disse var ganske greie å følge.

Bilde #11: Utsikt fra Storhaugen [289 m.o.h.] utover havet. Den lille holmen i forgrunnen er Innholmen, med høyeste punkt 17 m.o.h. Helt til venstre i bildet sees øya Runde i det fjerne, og langt til havs i høyre billedhalvdel kan man se Storholmen med Storholmen fyr dersom man klikker på bildet for å forstørre det opp. Upåklagelig utsikt...

Fra Hestedalsnakken gikk vi ned til fjæra, hvor vi fant stine som går rundt øya, like fra Hellevika, og helt fram til Rønstad. Denne fulgte vi rundt neset, og videre sørøstover, i retning Rønstad. Stien nede i fjæra var stort sett grei å følge, men innimellom forsvant den for oss, og var ikke lenger synlig; og da var det å begynne å leite etter neste røde merking, som stort sett var en rund flekk maling på en (forhåpentligvis) godt synlig stein.

Bilde #12: På Hestedalsnakken [92 m.o.h.]. I bakgrunnen sees Hellevikhornet [250 m.o.h.], og bak der igjen sees fjellet Mannen på Haramsøya [351 m.o.h.].
Bilde #13: Utsikt fra fjæra nedenfor Storhaugen mot Innholmen [17 m.o.h.] med det lille fyrtårnet. I bakgrunnen kan skimtes blant annet deler av Vigra, Godøya og Runde.

Turen rundt utsida av Lepsøya var imidlertid helt grei å gå. Den er noe monoton og langdryg, vil noen synes, men landskapet var igrunnen vakkert, og turen var ikke på noen måte sånn veldig tung, sånn som for eksempel utsida av Godøya kan være. Vi gikk og gikk, og jeg begynte etterhvert å bli sulten. Ved Stølsvika kunne vi se opp til Rønstadhelleren, ei svær grotte som havet har gravd ut oppe i fjellsida (bilde #15); og jeg mintes et gammelt sagn jeg hørte da jeg var guttunge, om en sau som forvillet seg inn i Skjonghelleren på Valderøya, og etter mange dager kom ut igjen fra Rønstadhelleren på Lepsøya. Når man i voksen alder vet litt om hvordan slike grotter graves ut, er det jo opplagt at det neppe er noen forbindelse mellom de to grottene. Da jeg var barn, var imidlertid sterkeste indisiet på at historien ikke var sann; snarere det at den alltid ble fortalt omtrent slik man ville fortelle en røverhistorie... Like etter Stølsvika kom vi til Rønstad, og derfra fulgte vi bare bilveien tilbake til bilen vi hadde stående ved Sanitetshuset.

Bilde #14: En artig stein tvers over ei kløft og fjære-stien mellom Hellevika og Rønstad passerer gjennom kløfta og under steinen.
Bilde #15: Rønstadhelleren, en drøy kilometer før vi var fremme ved Rønstad.