Furukongen og et par til i Kongsvinger (26.01.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Vestlibråtåberget (436m) 26.01.2022 10:54
Furukongen (462m) 26.01.2022 11:51
Glomberget (462m) 26.01.2022 12:16
Jeg parkerte ved sørenden av Homsjøen, like ved bommen til veien som fører opp mot Roverudsetra. Det var kjørt noen biler oppover her, men det gikk helt fint å gå på ski langs kanten opp til setra. Her tok jeg en liten avstikker opp til Vestlibråtåberget som fremstår som en ganske markert topp fra denne vinkelen. Noe utsikt mellom trærne og et nedfalt trigpunktmerke ble fasiten herfra. Nå gjaldt det å finne en rute videre bort til Furukongen som var turens hovedmål. Det var stedvis veldig lite snø i terrenget så det ble nok en del nye riper under skiene denne dagen. Omsider kom jeg da frem og var sånn passe greit fornøyd med ruta underveis. På toppen av Furukongen hadde også skogens konge kost seg, det var tre store groper i snøen etter elg som hadde tatt seg en pause. Det var åpent og fint her oppe, så her hadde den nok god oversikt. Jeg tok litt niste her jeg også før jeg fortsatte over myra til nabotoppen Glomberget som nesten er like høy. Tilbake omtrent samme vei, via Roverudsetra.
På vei oppover mot Roverudsetra
Vestlibråtåberget med det nedfalne trigpunktmerket
Utsikt fra Vestlibråtåberget med Høgberget i bakgrunnen
Flott skiterreng men litt lite snø!
En av hvilegropene til elgen på toppen av Furukongen
Furukongen i Kongsvinger
På vei over myra mellom Furukongen og Glomberget
Glomberget i Kongsvinger. Ingen store høydepunkter å skrive om fra denne toppen...