Monton de Trigo + Siete Picos (21.12.2021)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Characteristic Jogging
Ascents Montón de Trigo (2,161m) 21.12.2021
Siete Picos (2,138m) 21.12.2021

Etter mitt besøk i Valencia måtte vi kjøre til Valladolid for å hente søstera min. Jeg ønsket å stoppe et sted på veien for å løpe litt, og vi bestemte oss for at Cercedilla kunne være greit. Vi hadde aldri vært der før, og jeg bestemte meg for å løpe den som virker som den mest populære turen i området. Dette er en slags enkel ryggtraverse gjennom sju topper, som alle sammen heter "Siete Picos".

Det er mulig å besøke disse topper fra "Puerto de Navacerrada" og da blir turen betydelig kortere, ca. en mil. Jeg startet turen fra Cercedilla og måtte løpe ca. 8 km anmarsj til ryggen. De første 3-4 km var på veien, men den siste halvdelen var på en skog med veldig fin sti. Tregrensa ligger i ca. 2000m. Etter å ha nådd ryggen bestemte jeg å ta en topp til før jeg startet den "Siete Picos" turen. Dette var Monton de Trigo som var litt mer krevende enn forventet på grunn av snø. "Montón de Trigo" betyr noen som "mye hvete", men man finner ingen hvete her.

Etter Monton de Trigo begynte jeg å gå de sju topper. Det var en god del snø som gjorde at turen ble sakte. Det var også tåkete, men utsikten var fin fra flere steder. Turen var veldig enkel og det er en godt markert sti som er forventet i en slikt populært området. Etter den siste "pico" dro jeg ned mot Navacerrada skianlegg, og derfra måtte jeg løpe ca. 8.5 km igjen til Cercedilla.

Etter de siste to turene mine i Spania som var litt tekniske, var det flott å kunne gjøre noe enklere og ha muligheten til å løpe litt. Etter turen besøkte jeg søstera min og spiste vi "lechazo" i Valladolid.