Til topps på Holsnøy (16.01.2022)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Eldsfjellet p-plass (50m)
Endpoint Eldsfjellet p-plass (50m)
Ascents Eldsfjellet (324m) 16.01.2022
Visits of other PBEs Eldsbu (315m) 16.01.2022
Eldsfjellet p-lomme (53m) 16.01.2022

Med 4 grader og dårlig skiføre i kystnære strøk, valgte vi å ta en fjelltur denne søndagen. Dette var Ingvild første tur innom Holsnøys høyeste fjelltopp, mens undertegnede var der 15. november i 2017. Dette var også tidligere kommunetopp i Meland kommune

Stor parkeringsplass med spektakulære berg i bakgrunnen

Godt merket tur. Vær obs på at stien begynner knappe 100 meter nord for parkeringsplassen

Ingvild leder an oppover de bratte motbakkene

Oppe på det første utsiktspunktet, vel 130moh.

GOdt tilrettelagt oppe på fjellet. Toppen av Eldsfjellet er litt til venstre i bildet. Dette er altså noe sør for Kvitstigtjørna (235)

Ingvild oppe på toppen! VInden blåste friskt fra vest her oppe, så vi fant raskt ly i den nokså nyoppførste dagsturhytta Eldsbu. Eldsfjellet har lenge vært en nokså populær fjelltur, men har nok blitt desto mer attraktiv med en dagsturhytte like ved - Særlig på en dag som denne. Vi tilbrakte minst en halvtime inne i hytta, hvor vi koste oss med lunsj og møtte andre turgåere

Felles selfie fra toppen!

Utsikt østover, med Storavatnet (10) midt i bildet. Med sine 3km^2 var dette den største innsjøen i Meland kommune frem til kommunesammenslåingen i 2020