Indre sørlandet 12-15 sept (12.09.2009)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Venehei (992m) 12.09.2009
Ørnemyrfjellet (578m) 12.09.2009

Solhomfjell øst.
Har ventet siden starten av Juli på mer en 1-2 dager sammenhengende med bra melding og endelig kom den.
Første topp ble Solhomfjell. En flott område med mye svaberg flotte vann og bekker. Kjørte til Heiland og opp den korte grusveien til parkering ved bekken. Gikk merkaløypa vestover først og fikk dermed en fin rundløype. Fant varden på kommunegrensen, men måtte oppom tårnet på Solhomfjell også. 2t 20 min på hele runden.

Trongedalsnuten
Etter Solhomfjell var turen kommet til Trongedalsfjell. Parkerte ved bom langs hovedveien og syklet opp Rukkedalen til Hegestøyl der stien starter. Her oppe ved bom to stod det en turistbuss! Sjåføren sa han ventet på et turfølge på 35 som skulle gå fra Tovdal. Traff følget etter et kvarter og med 35 personer som hadde valset i myra var det ikke noen problem å finne ut hvor stien gikk. For myr var det virkelig her stort sett hele veien til rett vest for toppen der jeg tok av østover og holdt meg på nordsiden av bekken mot toppen. Mye kratt og kjempe i her. Fra toppen ville jeg prøve en annen vei ned og fulgte en blåmerket løype rett nordover. Når denne svingte østover ved vannene på vestsiden av Stegefjell (turlederen i turfølget jeg traff sa det var merket sti til toppen fra Smedland og det var sikkert denne merkingen jeg fulgte) svingte jeg vestover og ned Grøneskardet mot den T merkede stien. Mye myr, kratt og steinur skjult i glatt mose så ingen høydare dette, men fint på toppen med god utsikt.

Hovdefjell
Etter Trongedalsfjellet mente jeg en kjapp tur innom Hovdefjell burde gå før det ble mørkt. Syklet opp og ned på 35 minutt og klarte det så vidt i lyset som var igjen. Så var det å finne en teltplass noe som ikke var allverdens enkelt ettersom det nå var blitt belgmørkt. Endte til slutt opp på en campingplass (sukk) ved Åmli der jeg kunne sette opp teltet med lys fra billysene. Etter et godt bad i eleven og en bedre middag sovnet jeg til køntritonene fra grillhuset på campingen.

Befjell
Ny flott dag på Sørlandet. Ser nå at jeg stort sett har fulgt ruten beskrevet av Inger Lise. Slet med å finne starten ettersom det står skilt ved parkeringen, men intet skilt at man skal til venstre og gå over trappa til siste hvite hus på venstre side. Fant ikke ut dette før jeg fikk spurt fruen i det øverste huset. Deretter greit merket opp til Vore. Heretter heller vag merking og jeg mistet nok stien og kom litt langt øst i mye myr. På returen holdt jeg høyden lengre vest som var bedre. Måtte ha meg et bad i et av de flotte vannene her på vestre Vore. Kjempeflott vær og nesten sommertemperatur.

Himmelsyna sør
Etter Befjell kjørte jeg innover mot Vatne og pakerte ved broen da det her var stengt. Syklet opp god vei til Liane der det gikk over til kjerrevei og bruk av apostlenes hester videre. Fra enden av kjerreveien bar det rett opp til himmelsyna dit det var en god del hyttefolk som hadde lagt søndagsturen sin. Nytt bad i elven ved retur. T/r 2 timer.

Rubbeheia
Kom fra Himmelsyna og parkerte på merket P plass på veien rett sør for toppen. Fulgte blåmerket sti og tok av fra denne ved Avdagsfjellet. Mye kantareller på toppen. En litt mer direkte sørlig rute ned fra toppen og sør for myra så østover og inn på stien igjen. Nytt bad i vannet ved veien rett vest for P plassen. Nå var det klart for ny teltleir.

Midtstrandknuten
Evjes Copacabana. Vannet var tappet helt ned pga noe damvedlikehold og dermed var det vandring langs strendene østover fra Koland. Opp ved andre bekk etter ca en km som de fleste andre og greit videre til toppen. Småbruket Koland må i tittelens sammenheng betraktes som en meget sliten taverna. Trodde dette skulle være en drøy tur, og ble således overasket over at det hele var unnagjort på godt under 2 timer. Mye biler på parkeringen ved Koland men ikke et menneske å se eller høre i naturen. Så her hadde man stranden for seg selv på nok en flott dag.

Skore
Fra Midtstrandknuten bar det videre til hyttefeltet ved Ljosland. Parkerte på stor P plass rett sør for Fagervatnet og gikk på god sti til topps på Skori. Imponert over snilens 3 kommunetopper fra dette utgangspunktet. 2 timer 15 min t/r.

Ørnemyrfjellet
Parkerte ved noe verkstedhus i Øvre Flottorp og gikk lett opp skogsbilvei mange høydemeter til tjern. Holdt på vestsiden av dette dreide så vestover en myr og litt nord og så inn på Østryggen av fjellet som førte på sva rett til topps. Flott utsikt fra en morsom flott topp. Det var siste for i dag.

Kom opp til Knaben om kvelden i skumringen og lurte på hva slags sted dette var. Det skulle være muligheter for overnatting her ifølge NAFs veibok, men her så det meget stengt og lukket ut overalt. Jeg var nok ikke kommet i toppsesongen. Fant til slutt en meget "idyllisk" teltplass på gressbakken 50 meter nedenfor gruveanlegget. Med en knallrød superflott solnedgfang i vest over fjellene og et spøkelseshus av et gruveanlegg rett bak var kontrastene totale. Av alle ting ble myggen denne kvelden innpåsliten, og jeg som trodde den tok vinterdvalen lenge før man fikk disse temperaturer..

ODDEVASSHEIA
Dagen etter var det tidlig start og jeg fulgte merket sti opp fra bobilcampen. Overså stidelet og gikk den gamle stien på sørsiden av Finndalsvatnet og inn til vannet på nordvestsiden av Oddevassheii. Herfra fine sva til topps. Starten av turen var krøkkete med mye myrhull steiner etc som gjorde at det ikke gikk så fort unna. Tid til toppen 1time 50 min.

VENEHEII
Derette bar det rett nordover forbi Knabenrøysi og langs stien mot Ljosland som stedvis var vardet stedvis sauetråkk hverken mer eller mindre, men relativt lettgått. Blikk stille vær og flott langs vannene her. Tok av stien øst for Punseknuten og opp mot høyde 950 og deretter rett mot Toppen på Veneheii. Brukte 2 timer og 15 minutter på dette. Var usikker på hvilken vei jeg skulle ta tilbake til Knaben, men valgte til slutt direkteruten øst for Blåknuten og ned Finndalen Dette var et vinnertriks for her var det meget lettgått. Stort sett på sva hele veien. Jeg fryktet et myrhelvete i Finndalen ref kartet, men på vestsiden av dalen var det sammenhengende svapartier hele veien så dette var unnagjort på ett blunk. Så ikke villt i det hele tatt på turen, men hørte et par skudd som om det var treff må ha vært de to eneste rypene i mils omkrets. Nede ved Finndalsvannet fant jeg ut at vannet kunne krysses på midten ref JoSos beskrivelse. Krysset elven rett nedenfor demningen og inn på stien tilbake til Knaben. Litt lengre nede så jeg stidelet jeg ikke hadde fått med meg på vei opp. 2 timer 30 min fra Veneheii til Knaben.

Ansmyrheia
På tur hjem fra Knaben stakk jeg innom denne på halvveien. Fint med et lite avbrekk her. Kjørte inn til hytte og parkerte ved dammen nedenfor. Visste ikke om skogsbilveien fra hytta og opp og rotet meg derfor inn i et forferdelig kratt nede i bekkedalen. Når jeg endelig fant hogstfeltet var det lett match til topps og ned igjen til hytta og bilen på god skogsbilvei. T/r 30 min.