Sylfestnuten og Rjuven (26.08.2021)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Kinsekvelv (camp) (945m)
Endpoint Husedalen (110m)
Ascents Rjuven (1,423m) 26.08.2021
Sylfestnuten (1,434m) 26.08.2021

Sylfestnuten og Rjuven

Våknet opp til flott vær, pakket ned telt og satte kursen mot sivilisasjonen igjen rett før kl. 0900. Kjente gårsdagens tur (Nasanuten og Gravdalseggi) i beina, men formen føltes ellers fin. Fulgte T-stien mot Lofthus opp Myrtakleiv til Grubbeskarvotni. Her tok jeg av på stien som går på nordsiden av Sylfestnuten. Denne fulgte jeg opp til 1300 moh hvorpå jeg tok en rute opp et naturlig søkk som gikk rett opp mot målet. La fra meg sekken på ca 1360 moh og tok meg greit opp til toppen av Sylfestnuten. Nå var klokken blitt 1100. Her var det litt sur vind, så jeg ble ikke værende særlig lenge.

Campen ved Kinsekvelv.
Dagens bredeste opp Myrtakleiv...
Utsikt tilbake mot Grubbeskarvotni (1220m moh).
Toppen av Sylfestnuten, 1434 moh.

Vel nede ved sekken siktet jeg meg inn på et lite vann på nedsiden av Rjuven og kom etter hvert inn på stien igjen. La sekken igjen ved vannet og kom meg greit opp de tørre svaene til Rjuvens topp punkt. Gikk også over til det nordlige topp punktet før jeg returnerte til sekken og tok meg en god lunsjpause.

Rjuven sett fra Sylfestnuten.
Artig, men noe krevende terreng.
Toppen av Rjuven, 1424 moh.

Terrenget er noe krevende i området og det var ikke helt lett å vite når jeg skulle dreie mot nord og over vestkammen til Rjuven. Men jeg kom nå meg over omtrent der jeg hadde planlagt og satte kursen videre nedover mot Søtefossen. Dette skulle vise seg å være mer utfordrende enn planlagt. Her er det en rekke flere hundre meter lange og 10-20 meters høye stup. Jeg måtte flere ganger både gå frem og tilbake og opp igjen for å komme meg videre. To ganger måtte det utfordrende klatring til for å komme ned. Det er sannsynligvis mulig å finne en noe enklere rute, men da bør man komme nedenifra. Men, etter en meget interessant strekning, kom jeg meg til slutt ned til stien fra Rjuvavatnet. Beina var nå begynt å bli godt sliten, men det gikk overraskende greit ned den stupbratte fjellsiden ved Søtefossen og jeg kunne ta en velfortjent pause ved Kinsos bredde (ovenfor Bjørnabykset). Deretter var det bare å stavre seg videre ned til mot Husedalen. Tok stien langs Nyastølsfossen som en variasjon fra turen opp. God og sliten ankom jeg bilen etter rundt 22 km og nesten 8 timer på tur. Nå gjensto kun kjøreturen hjem.

Ett av to vanskelige klatrepartier. (Det er brattere enn det ser ut).
Det andre vanskelige klatrepartiet. (Også her er brattere enn det ser ut).
Stupbratt ned mot Kinso. (Men her er det sti ned).
Vel nede ved Bjørnabykset.
Som vanlig er Nyastølsfossen et flott skue.