Nasanuten og Gravdalseggi (25.08.2021)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Kinsekvelv (camp) (945m)
Endpoint Kinsekvelv (camp) (945m)
Ascents Gravdalseggi Sør (1,449m) 25.08.2021
Nasanuten (1,361m) 25.08.2021
Vest for Nasanuten (1,262m) 25.08.2021

Nasanuten og Gravdalseggi

Våknet noen ganger i løpet av natten av kraftig vind og litt regn, men jeg hadde heldigvis plassert teltet godt i le, så det ble ingen problemer. Vinden roet seg betraktelig ut på morgenkvisten og frokosten kunne inntas i greit vær. Forlot camp rundt kl. 1000 og fulgte T-stien til nedenfor pkt. 1104. Derfra fulgte jeg en utydelig sti opp i Nasaskaret. Terrenget var helt greit, så det gjorde ikke noe at jeg mistet stien et par ganger. Vel oppe i skaret la jeg fra meg sekken og gikk opp på V for Nasanuten. Her var det flott utsikt mot Kinsevatnet, men sur vind gjorde at jeg ikke ble stående lenge før jeg returnerte. Flyttet sekken et par hundre meter bortover skaret, hvorpå jeg fulgte tråkk og terreng opp på selve Nasanuten. Her var det (ikke overraskende) også vindfullt, så det ble med et par bilder før jeg tok meg ned igjen i Nasaskaret. På stølen ved Nasane derimot, fant jeg le og solen tittet faktisk også frem. Her ble det direkte trivelig og jeg ble sittende en god stund med en liten matbit.

Forlater camp.
Følger T-stien som går mot Helnaberg og Stavali. Vest for Nasanuten i bakgrunnen.
På vei forbi V av Nasanuten og fått øye på selve Nasanuten.
Nasanuten sett fra vesttoppen.
Utsikt fra Vest av Nasanuten. Kinsevatnet og Fodnastølsvatnet (til høyre)i bakgrunnen.
Toppen av Nasanuten, 1361 moh.
Pause ved Nasane (1160 moh).
Nærmer meg Gravdal og krysningspunkt over Kinso.

Videre ned fulgte jeg først sti (var nok sauetråkk), før den forsvant et stykke over elven. Fant likevel en grei rute ned og krysset uproblematisk elven, som hadde lav vannføring. Passerte de to stølene i Gravdal og mannet meg opp til stigningen opp mot Gravdalseggi. Det er en bratt og bred naturlig rute opp fra Gravdal, men den smalner av mot slutten med kun et egnet, men naturlig passeringspunkt. Videre er det lett terreng opp til toppen av Gravdalseggi, som er prydet med en svær steinformasjon. Nordsiden av Gravdalseggi er litt mer utfordrende enn det ser ut til på kartet. Mange små stup som må navigeres forbi på øvre del og det siste bratthenget ned i Budalen har svært få ruter ned. Vel nede i dalen valgte jeg å følge en merket, men svak sti tilbake mot T-stien. Endte derfor med å komme ut på denne i Gruvleløken, noe som var noe lenger ovenfor camp enn planlagt. Men, det gikk raskt på god sti ned igjen til camp, som jeg ankom kl. 16:15. Nå kunne jeg nyte solen og fjellet fra teltåpningen.

Stølene i Gravdal ligger ikke i den mest besøkte delen av Hardangervidda.
Akkurat passert det litt "smale" punktet på vei opp mot Gravdalseggi.
Toppen av Gravdalseggi, 1449 moh.
Ikke bare bare å finne veien ned i Budalen fra Gravdalseggi.
Kommet inn på T-stien fra Lofthus og på vei ned igjen til camp.

Neste dag var planen å gå over Sylfestnuten og Rjuven tilbake til Husedalen og Kinsarvik.