Kinsarvik - Kinsekvelv (24.08.2021)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Husedalen (110m)
Endpoint Kinsekvelv (945m)

Kinsarvik - Kinsekvelv

Denne morgenen tok jeg det rolig i teltet. Gårsdagen tur over Juklavasskruna (Bjørndalstraversen) var lang og dryg, og jeg kjente det i kroppen. Men med diverse målsetninger kan men ikke drøye for lenge, Så jeg parkerte, etter en liten handletur i Odda, i Husedalen litt før klokken tolv. Mye biler og folk, men jeg fant en plass lang bak i skogen. Sekken ble pakket ferdig og jeg la i vei en halvtime senere. Turen opp dalen var slitsom. Sekken veide selvsagt en del, beina var sliten og jeg er selvsagt ikke 25 år lenger. Fant et rolig tempo som gjorde at kilometerne gikk unna uten at jeg fikk krampe i lårene. Krysset Kinso ved Bjørnabykset og fulgte stien opp til steinuren nedenfor Søtefossen. Her går stien opp den stupbratte fjellsiden. Stien innebærer flere steder med lett klyving og noe eksponering. Ganske utrolig at noen har funnet på å lage sti opp her. Vel oppe på 900 moh tok jeg en kikk på fjellsiden opp mot Rjuven og konkluderte med at her ville det ikke være noe problem å komme ned. Det skulle vise seg å være vanskeligere enn antatt. (Stupene lenger oppe var ikke synlig fra denne posisjonen og det er selvsagt noe helt annet å komme fra oversiden i slikt terreng). Men, dette oppdaget jeg ikke før om to dager.

Passerer Bjørnabykset.
Et av klyvepartiene på stien opp ved Søtefossen.
Tåkeskyene truer bak meg og tok meg igjen ovenfor Søtefossen (men forsvant igjen etter 20 minutt).

Nå, derimot, bar det videre forbi Rjuvavatnet og opp til stiens høyeste posisjon (litt over 1000 moh). Derfra var det ca 2 km med litt opp og ned før jeg ankom Kinsekvelv rundt kl 1700. Lette litt rundt før jeg fant en noenlunde egnet teltplass i le for nordavinden (som var meldt for natten). Deretter var det bare å slappe av med mat, drikke og en god bok.

Passerer ovenfor Rjuvavatnet (midt i bildet). Så to andre turgåere som fisket. (Dette var de siste personene jeg så på to dager).
Nærmer meg Kinsevatnet. Nasanuten(e) i bakgrunnen.
Camp ved Kinsekvelv (945 moh).