Salsås m/flere - Larvik (16.01.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Nordre Salsås p-plass (152m)
Endpoint Nordre Salsås p-plass (152m)
Ascents Salsås (221m) 16.01.2022 12:16
Salsås nordre (222m) 16.01.2022 12:34
Fuglås (219m) 16.01.2022 13:05
Sørøst for Ulfsbakktjern (178m) 16.01.2022 13:41
Visits of other PBEs Nordre Salsås p-plass (152m) 16.01.2022 11:42
Salsås utsiktspunkt (210m) 16.01.2022 12:08

På årets første tur søkte jeg lykken sørover mot Larvik i håp om greie forhold for fottur der. Ved ankomst parkeringen litt øst for Ulfsbakktjern var det halvskyet og noen få plussgrader. Det var litt vind i dag, så absolutt en fordel å holde seg i skogen, for det blåste litt surt der vinden fikk tak. Men med fuglesang i trærne fikk jeg en liten følelse av vår, til tross for at det bare var midt i januar.

Det er bra skiltet og mange gode stier i dette området, men siden deler av stinettet nå var fryktelig glatt, ble jeg ganske ofte nødt til å gå i kanten av stiene og delvis uti skogen. Barmark var det overraskende mye av, men i skyggefulle områder og på steder hvor mildværet ikke hadde fått like godt tak, lå det igjen noe snø. Opp mot 10-15 cm på det meste.

Fineste toppen var Fuglås (219). Fra den var det vidstrakt utsikt mot sør og vest, men utsiktspunktet sørøst for Salsås (221) var også en flott plass med blant annet havutsikt.

De eneste stedene jeg virkelig måtte forlate stiene helt og gå i skogen, var for å komme til topps på Salsås (221) og Salsås Nordre (222), og den siste lille kollen Sørøst for Ulfsbakktjern (178). I tillegg tok jeg et par snarveier i terrenget da jeg gikk til og fra Fuglås (219), men opp til denne toppen var det sti fra nordøst. Det var for øvrig i dette partiet nordøst for Fuglås at det lå mest snø. Her var det også ganske vått da stien delvis gikk i en bekk med smeltevann.

Etter denne turen er det klart at hit kommer jeg trolig tilbake, og da med resten av familien. Det så nemlig fint ut å følge stien rundt Ulfsbakktjern, og kanskje med en avstikker oppom Sportskapellet på Storrønningsåsen.

I krysset like vest for parkeringen var det infotavle og godt skiltet. Her fulgte jeg stien som går innover i bildet til venstre.
I forgrunnen og bakover til venstre i bildet går den svært glatte stien jeg fulgte mot Salsås Nordre, som er åsen i bakgrunnen.
På Salsås utsiktspunkt.
Mot toppen av Salsås (221) ble det vassing i løv i åpen og lettgått bøkeskog.
Jeg måtte selvsagt opp på den store steinen som ligger på toppen av Salsås Nordre (222).
Kampesteinen på Salsås Nordre (222). Jeg kløv opp fra høyre side, hvor det står en stokk lent inntil steinen.
På Fuglås (219). Utsikt mot sørvest.
Utsikt mot vest/nordvest fra Fuglås (219).
Tilrettelagt med trapper der de naturlige trinnene er litt for høye. Her er jeg like nordøst for Salsås Nordre (222), på stien langs Ulfsbakktjern, som skimtes bak trærne til venstre.
Isen på Ulfsbakktjern så glatt ut i dag. Allikevel var det flere personer utpå isen. Noen ses bak til høyre i bildet.
Siste, såpeglatte bakken ned mot parkeringsplassen, som nå var blitt full av biler. Da jeg parkerte før turen var det bare 3-4 andre der.