Vettisfossen (08.01.2022)

Visits of other PBEs Hjelle parkeringsplass (75m) 08.01.2022
Vetti Gard Turiststasjon (320m) 08.01.2022
Vettisfossen 08.01.2022

Skulle til Årdalstangen og hente ekstra gulv til bilen som vi hadde kjøpt på Finn, så da tenkte vi å prøve å finne en tur i nærheten der resten av helga. Kom til Årdalstangen fredag kveld og brukte litt tid på å demontere gulvet og få det inn i vår bil før vi kjørte til slektinger av Bjørn på som bodde i Årdalstangen og overnattet der. På lørdag kjørte vi først til Øvre Årdal og fulgte så godt skiltet vei til Utladalen/Hjelle/vettisfossen. Parkerte på Hjelle parkering noen hundre meter før bommen. Ved bommen er det snuplass og godt merket parkering forbudt, og vi hadde ikke noe i mot å gå noen hundre metre ekstra. Står skilt her 5,5 km til vetti gard. Lite snø her, men is på vegen så vi tok brodder på skoene og fulgte veien innover langs Utla elva. Var satt opp flere informasjonsskilt på turen innover som vi tok oss tid til å lese. Vi gikk opp til Vetti Gard turiststasjon og fulgte stien derfra mot bunnen av Vettisfossen, sto 1 km og 0,5 time. Var noe snø på stien, men en person hadde gått der relativt nylig så lett å følge den. Vi gikk opp på den lille toppen som heter nord for Vetti gard og som ligger langs stien rett etter Vetti gard er passert. Her fant vi ett fint sted å sette opp telt og fikk det opp før vi fortsatte resten av veien ned til bunnen av fossen. Greit å ha brodder på ned her også. Flott å se fossen selv om det var mye is nå og ikke så mye rennende vann. Gikk opp igjen til teltet og fyrte opp pinnebrenneren litt. Ganske fint vær, lite skyer, men kom noen byger innimellom. Var fin stjernehimmel da det ble mørkt. Sov godt og tok det med ro om morgenen, så kom oss ikke veldig tildig avgårde. Pakket sammen teltet og gikk ned til Vetti gard der vi satte fra oss sekkene og fulgte stien opp mot toppen av Vettifossen (1,5 km i følge skiltet). Her var det også noen som hadde gått så det var spor å følge. Gikk greit å gå på beina her også,men broddene var gode å ha. På toppen ble det mer snø og her måtte vi etterhvert tråkke egne spor og da sakk vi gjennom til opp på låra enkelte plasser, så tungt å gå. Var skiltet mot utsiktspunktet, men stien var ikke lett å se under all snøen, og vi var ikke sikker på akkurat hvor det var. Vi gikk over broene over elva som danner vettifossen, men bestemte oss for å snu der, da var vi på toppen av fossen og så ikke noe utsiktspunkt. Snudde å begynte å gå tilbake og da så vi plutselig noe som kunne se ut som ett utsiktspunkt litt videre fra der vi snudde, men da gadd vi ikke å gå tilbake. Gikk ned igjen til sekkene, så noen sidensvanser på veien, og så var det bare å følge veien tilbake til bilen og kjøre hjem. Ser at GPS tracket er litt rart ut ca midt mellom Hjelle og Vetti gard. Vi fulgte veien her og drev ikke og klatret opp i bratta som sporet viser. Bjørn var med