Kvitingskjølene (08.01.2021)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Start point Soleggen (952m)
Endpoint Soleggen (955m)
Ascents Nørdre Kvitingskjølen (2,025m) 08.01.2021
Store Kvitingskjølen (2,064m) 08.01.2021
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 08.01.2021

Værmeldinga lå lenge an til klar sol, blå himmel, lite vind og -25 grader på toppen av Kvitingskjølene. Jeg var fast bestemt på at dette måtte bli helgens tur! Siden Marius hadde vært der før måtte jeg få med noen andre, og ikke mange var gira på 25 minusgrader. Selv har jeg nok blitt litt skada etter alle turene, og tenker at -25 og vindstille med sol bare er knall.

Planen var å gå fra Brimi Sæter, da Hans Sole hadde gått fra der før. Da vi kom opp til Brimi, ble vi helt sjokkert, hvor var snøen?? Med såpas snøfattige forhold, var vi ikke lenge på å legge om planene for å ta turen fra Soleggen. Heldigvis var det bedre forhold der. Kl 0800 i mørkningen og med hodelykta på, kom vi i gang. Jeg på Rando og Hans på fjellski. Det var scooterspor et stykke innover, noe som gjorde de første 3km frem til broa raske. Fra der bar det avgårde i 30cm nysnø, uten noe dekke. Det ble 7lange km med mye basking i nysnøen, ingenting gratis! Til tross for nysnø var det lite snø i Heimen. På vei opp mot Krokågjeldet måtte vi gå sikksakk mellom ura som stakk opp. Her kom vi opp i tåka, men lysningen var på vei og vi skjønte at vi kom til å komme over tåka etter hvert. Her var jeg nesten glad for at det var mindre og avblåst snø som hadde blitt hard, slik at det var et skarelag å ta seg frem på, selv om det var mye stein. Heldigvis skulle vi ikke kjøre ned igjen der, for det ville bare ikke gått!

Vel oppe mot 1800 meter, kom vi endelig over tåka. Det var som å komme opp i himmelen, helt rå utsikt med et hav av fjell rundt. Energinivået økte raskt og det var bare å nyte! Vi tok oss til og med tid til å sette oss ned for å ta en liten matbit og nyte utsikten. Det var nærmest vindstille og selv om gradestokken sikkert var ned mot 20-, kunne man ikke føle det. Turen videre opp til Vestre gikk fort. Her ble det en ny stopp for å nyte et 360graders panorama! Vi benyttet muligheten til å ta av fellene for å sette 5ålreite svinger over breen ned mot Store. Så bar det på med feller opp igjen. Vi kunne se de tre toppene hele runden, og det var ikke lange avstander mellom, men avblåst og skarete gave ikke store nedkjøringene. Ned fra Nørdre handlet det nok en gang om å holde høyde nok til å kunne snirkle seg gjennom ura og nedover. Der gikk ikke veldig fort. Da kara var over bar det tilbake i løssnøen. Siden det ikke var noe dette ble det mye staking og kaving selv ned og ut igjen fra fjellet. En lang tur med mye basking og lite skikjøring. Finværet og utsikten veide likevel opp for strevet, og det er garantert det jeg vil huske best fra turen. Helt fantastisk!