Padletur Lysaker - Konglungen m øytopper (07.10.2012)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Bjerkøya høyeste punkt (34m) 07.10.2012
Høyerholmen høyeste pkt (29m) 07.10.2012

Padlet ut fra Oslo Kajakklubb sine lokaler i Bestumkilen og fikk en fin tur i havblikk fra starten. Mål uvisst, men veien ble til mens dagen gikk. Gjennom skjærgården utenfor Sanvika og til Konglungsundet. Over til Bjerkøya og fant ut at her måtte jeg da kunne finne høyeste punkt. I sandaler bar det oppover stien mellom hyttene og etter å ha gått nesten til vestenden av øya fant jeg ut at høyeste punkt måtte være ca midt på øya helt mot sundet i nord. Her stod det en rastebenk. Etter sjekk av kart ved hjemkomst viste det seg at dette var 34m høyt.

Nå var det frisknet litt på med vind fra vest og det passet meg utmerket for returen med vind i ryggen. Stakk oppom Høyerholmen også og her var det meget lett å finne høyeste punkt på 29m. Kjempeutsikt utover fjorden herfra selv med spinkel høyde. Deretter bar det straka vegen tilbake og på slutten var jeg godt fornøyd og ganske sulten. Totalt 32 km padlet på 5,5 timer inkl pauser og toppturer.